Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: Will the "old" 1200GS lose its value?  (Read 1579 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Trailrider

• Southern Cape
  • Bachelor Dog
  • Bike: Honda TransAlp XL700V
  • "Africa Twin Lite"
    • Trailrider
Re: Will the "old" 1200GS lose its value?
« Reply #20 on: October 22, 2012, 08:38:38 am »
Die 1150 word baie gesog op die oomblik, en het 'n sterk gevolg in SA. Ek sien dat die eerste 1200's al vir dieselfde pryse (en in sekere gevalle selfs minder) as die 1150's verkoop.

Ek dink die ander probleem vir 1200 eienaars is net die verskriklike hoeveelhede wat verkoop is.Gaan kyk net op Bumtree, daar is honderde te koop op 'n permanente basis. Het ook gehoor dat die GS die grootste verkooper in SA is. Of was.

Die GS80's is BAIE gesog, en daar was nie verskriklik baie  van hulle verkoop nie. So gesog dat daar baie "scramblers" gebou word van ander modelle om die vraag op te maak.

Die ander ding is dat baie (meeste?) "first time buyers" GS'e gekoop het. Ons stokperdjie het gegroei en nuwe toetreders het BMW GS'e gekoop oor BMW die beste bemarkings masjien het - feit. Die GS is 'n goeie bike, maar soos mens groei in die stokperdjie kom jy agter van watse tipe riding jy hou en in baie gevalle is die 2de bike iets anders, iets kleiner en ligter (weereens, daar is voorbeelde daarvan op hierdie einste forum).

Dit is in my mening juis die afgelope groei in Adventure riding (en gepaardgaande sales), die huidige duik in die ekonomie en die feit dat 'n persentasie 2de kopers juis nie weer 'n GS1200 wil koop nie, gekombineer met die feit dat daar nou 'n nuwe model is wat nuwe kopers gaan trek, als maak dat die supply hoog is en bly (of op die kort termyn nog hor gaan raak?) terwyl die demand sak en nou gaan bly sak.

Selfs die nuwe 1200's op die vloer se pryse het al gesak (hulle noem dit nou 'n "special") so hoe op aarde kan 'n 2de handse fiets se prys onaangeraak bly?

Value is determined by supply and demand.

Ek dink 4 jaar van nou as al die 1000'e huidige 1200's begin oud raak, jy hierdie fietse gaan begin op tel vir 'n appel en 'n ui. Op die up side behoort 2de handse parte en accesories vrylik beskikbaar te wees.

Die 1150 aan die ander kant het Legend tax, nes die Africa Twin.
« Last Edit: October 22, 2012, 08:41:16 am by Trailrider »

Offline Vintage_Mania

« Reply #21 on: October 22, 2012, 08:57:32 am »
Ek stem saam met jou TR.

Hier is my search op Bumtree. 139 advertensies!!

En net vir vergelyking het ek ook GS80 gesoek - 'n hele 3 advertensies.

KLR650 - 53 ads
KTM 990 - 38 ads
Tiger - 18 ads

« Last Edit: October 22, 2012, 08:58:21 am by Vintage_Mania »
People say nothing is impossible, but I do nothing every day. And doing nothing often leads to the very best kind of something.

Garfield

• Guest
« Reply #22 on: October 22, 2012, 09:06:40 am »
I still believe the current (old) model is a very nice and useful, if somewhat heavy fashion accessory and am looking forward to many more km's on mine.

Of course the current (old) model will lose value, simple economics really, 1000's sold + new model being launched soon.

No way would I buy the current model new today if I was in the market for one, I would wait a few months.

It seems a lot of aftermarket stuff on the current model will not fit the new water cooled model.

That, together with lots of owners who will just have to have the latest model will result in awesome farkled, low mileage second hand deals soon.

Great for the second hand buyer with cash in hand  :thumleft:

Offline Stofdonkie

• Forum Whore
  • Bike: BMW R1150GS Adventure
« Reply #23 on: October 22, 2012, 09:10:42 am »
Ek dink gravel travel se Hey-day-modegier het gekom en gegaan.

Enigste plek waar jy nou 'n groot bike verkoop is op inruiling ... terwyl dit hou.
Carpe BM.

Offline Pullaway

• Senior Member
  • Bike: Kawasaki KLE 500
« Reply #24 on: October 22, 2012, 09:37:17 am »
Trailrider, as jy reg is kan dit dalk beteken al ons Kawasaki ouens kan nou ewe skielik n BMW bekostig(hopelik die onderhoud ook), en dit sal die vraag weer so n bietjie opstoot.
It's better to burn out than to fade away!

Offline Trailrider

• Southern Cape
  • Bachelor Dog
  • "Africa Twin Lite"
    • Trailrider
« Reply #25 on: October 22, 2012, 09:50:39 am »
Trailrider, as jy reg is kan dit dalk beteken al ons Kawasaki ouens kan nou ewe skielik n BMW bekostig(hopelik die onderhoud ook), en dit sal die vraag weer so n bietjie opstoot.

Yup. Die pryse sal net sak tot waar dit die vraag ontmoet en daar settle.

Maar daai prys sal laer wees as nou, wat die antwoord is op die thread se vraag.

I still believe the current (old) model is a very nice and useful, if somewhat heavy fashion accessory and am looking forward to many more km's on mine.

I very much doubt you bought yours for the fasion value! :D
« Last Edit: October 22, 2012, 09:51:07 am by Trailrider »

Offline fred400

• Member
  • **
  • Bike: BMW G650 X-challenge
  • XL250R, DRZ400E, 650Dakar, all gone.
« Reply #26 on: October 22, 2012, 10:09:47 am »
Immagine all the good comming out of the 1200's taking a serious dive in value after the arrival of the new model. Now that sounds rediculous comming from a 2006 GS1200 owner, or does it...  Well, simply because I have no intention of selling mine for a good few years, after already owning it for 6 years. It is not an investment, it is a consumer artcile... I actually use mine everyday for what it was intentented (IMHO), and I really enjoy the thing, specially after fitting numerous farkles and conversions to make it the way I want it.  Now at the end of my current bikes life it potentially can become the parts bin for that almost "new", immaculate, low km's Oil/Air head  :pot: bargain boaught from a poser who is willing to loose the dosh on the old one, while making BMW, the bank and insurance companies wealthy with his new one.  Minor transplant surgery of the farkles, and we have a good as new consumer artcle for the next cycle.  O yes, and with so many 1200's around the doner could well turn out to be an "economical" helpful doner to more 1200's out there for a miner charge...In any event you could even consider giving it away as it has saved you so much in interest, depreciation and insurance that it has already paid for itself.  

p.s IMHO if you are an adventure rider that actually enjoy the more technical stuff (to a limit), the 1200 is not the way to go, not because it cannot, but simply becuase it could make an enjoyable ride into to a potential endurance exercise.  I say, if you can, and if you cannot, strive to have a mid class (600-650 single) for those trips, and push the limit.  My 650 XC takes care of that (after some serious farkles and alterations again...)      
Accunamatata...Current wheels- 1200GS, 650BMX and KDX 2-smoker

Offline Stofdonkie

• Forum Whore
  • Bike: BMW R1150GS Adventure
« Reply #27 on: October 22, 2012, 10:14:06 am »
... for a miner charge...  

???

Last time we had a miner charge it ended in tears.   :biggrin:
« Last Edit: October 22, 2012, 10:19:25 am by Stofdonkie »
Carpe BM.

Offline fred400

• Member
  • **
  • Bike: BMW G650 X-challenge
  • XL250R, DRZ400E, 650Dakar, all gone.
« Reply #28 on: October 22, 2012, 10:18:25 am »
Magtig, my Sub B juffrou, Ms. Beer,  draai in haar graf om....lyk my die liniaal oor die vingers was nie hard genoeg om my spelwerk uit te sorteer nie...
Accunamatata...Current wheels- 1200GS, 650BMX and KDX 2-smoker

Online ChrisL - DUSTRIDERS

• Forum Vendor
  • Castrated Dog
  • Bike: BMW R1200GS
    • dustriders.co.za
« Reply #29 on: October 22, 2012, 10:19:09 am »
Look back to 2004 when the 1200s came out.

Did the 1150 take a big dive in price although lots of 1200s were sold? No it did not.

And do not bring up Legend Tax. It's only in the last couple of years that people are clinging to their 1150s.............................
...
...
some even sold theirs :'(
MOTORCYCLE ACCESSORIES RETAILER
info@dustriders.co.za
ENDURISTAN SOFTLUGGAGE IMPORTER
www.dustriders.co.za

Offline Trailrider

• Southern Cape
  • Bachelor Dog
  • "Africa Twin Lite"
    • Trailrider
« Reply #30 on: October 22, 2012, 10:40:56 am »
ChrisL I was thinking of you this whole thread. You never should have sold that 1150. I still can't get used to seeing you on the 1200.

Online ChrisL - DUSTRIDERS

• Forum Vendor
  • Castrated Dog
    • dustriders.co.za
« Reply #31 on: October 22, 2012, 04:01:32 pm »
ChrisL I was thinking of you this whole thread. You never should have sold that 1150. I still can't get used to seeing you on the 1200.
I had to go lighter and that was the only reason I sold it. Yes the 1200 is lighter. Or I had to stick to only
gravelhighways, maar ek is te nuuskierig en neuk altyd in plekke in waar die kraaie nog my o gaan uitpik na
n val soos my vrou s!!! :biggrin: :eek7:
MOTORCYCLE ACCESSORIES RETAILER
info@dustriders.co.za
ENDURISTAN SOFTLUGGAGE IMPORTER
www.dustriders.co.za

Offline BlingKing

• Don't just fix it - BLING IT!
  • Vendors
  • Senior Member
  • R3k Vendor
    • Bling King Motorcycles
« Reply #32 on: October 22, 2012, 06:01:45 pm »
The 1200GS will take a bit of a dip in its resale value, but will quickly recover as the new buyers who cannot afford the water bus start snapping up the airheads.
The same pattern happened with the 1150's and has been mentioned with those, there are the guys (and gals) who won't trade for the new LC, simple.
There was a comparison earlier as to the amount of GS's and Adventures for sale on Plumtree, that is no reflection of its re-sale value squire, there are simply that many for sale because it has been the best selling bike over 500cc for the last 6 years, so yup there are bound to be more on the market.
The GS and GSA have typically held a better re-sale value against than all their peers and competitors, that is a fact bourne out of its trade and retail figures from the M&M. That exercise has been done twice a year since forever by independant assayers, for the benefit of the Manufacturers, Insurance companies and whoever else gives a dogs turd. Personally it means hogwash to me, because I always take a bath on my bikes, simply because I put too much farkle on them - but then again, it is my showroom and it needs BLING!

Where this whole concept of re-sale value came from in the first place lawdy knows, you don't buy any machine for re-sale value, you buy it to use and enjoy!
Professionals is Suspension Matters
We Service & Repair Dual Sport & Adventure Bikes
Upgrades, Repairs & Replacements of Shocks & Forks
Importers for WILBERS Suspension AG, TFX Suspension, HAGON Shocks UK, WUNDERLICH for your BMW!
Agents for: HYPERPRO, BiTUBO, OHLINS, RACE-TECH, K-TECH

Offline Brakenjan

« Reply #33 on: October 22, 2012, 06:45:46 pm »
... for a miner charge...  

???

Last time we had a miner charge it ended in tears.   :biggrin:

:laughing4:   :lol8:

Offline TVB

• Deleted Users
  • Forum Whore
  • *
  • Bike: Honda XL650V Transalp
« Reply #34 on: October 22, 2012, 07:57:11 pm »
I agree with Bling King. The oilhead will never loose its popularity and many guys will want to go with aircooled motors of the beaten track where there is less that can go wrong, no radiator, waterpipes and waterpump etc. I would prefer the outgoing model still as a cross continental tool.while workin in Africa I have seen so many Europeans coming throug from Holland, sweden, belgian (I have actually met them and had conversations while doing demining) and the prefered the aircooled simplicity of the beemer. I would feel more comfortable on one of these than on my Triumph Explorer cross continetal tour (did not buy the Truimph for that though)

This bike is alredy iconic, its some riders who pised some anti Boxer men off