Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: BMW engin oil  (Read 5084 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline AntVan

• Senior Member
  • Bike: BMW R1200GS
  • I am the Zipslayer! Hear me zzzzzzzzp!
Re: BMW engin oil
« Reply #40 on: September 12, 2013, 06:55:20 pm »
Is this place in Brackenfell going to step up for you if BMW refuses a warrantee claim? And are they willing to put it in writing and is someone there personally going to accept responsibility if the doodoo hits the fan? If so, go ahead. Moer any old oil in.

PS I agree the oil would not damage the bike but why risk a R170,000 machine for R400 worth of oil?
I don't always drop my bike, but when I do, I prefer to drop her in front of a crowd

Offline Brodes

• Member
  • **
  • Bike: Suzuki DR650
  • Don't ride faster than your Guardian Angel can fly
« Reply #41 on: September 12, 2013, 07:58:43 pm »
I have been following this thread with interest and have decided that in future I will only use Castrol Power Race 1 4T 5W40 in my DR650. It goes like stink and the clutch is as smooth as silk. R250 per litre is a bargain. Angry at myself for not doing it sooner. Don't know what you tight arses are complaining about.
Hinc Orior
R1200R
R1200GS
DR650SE, DRZ400E, 300XC-W, CR230F, Montesa Cota 315 R

Offline buzzlightyear

• I'm Buzz Lightyear. I come in peace.
  • Forum Whore
  • Bike: Honda CRF-1000L Africa Twin
  • To infinity and beyond
« Reply #42 on: September 12, 2013, 08:11:28 pm »
why risk a R170,000 machine for R400 worth of oil?

BMW knows they have you by the short and curlies. Would this happen in Europe and the States?
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)

Offline AntVan

• Senior Member
« Reply #43 on: September 12, 2013, 09:45:48 pm »
I honestly don't know what the fuss is about?shop around, get the best price at the dealer and keep your warrantee. So you pay a wee bit more for this unobtainium oil. The bike is worth it.

What's the fuss about?
I don't always drop my bike, but when I do, I prefer to drop her in front of a crowd

Online paulb

• Senior Member
  • Bike: BMW R1200GS Adventure
« Reply #44 on: September 13, 2013, 06:11:40 am »
I honestly don't know what the fuss is about?shop around, get the best price at the dealer and keep your warrantee. So you pay a wee bit more for this unobtainium oil. The bike is worth it.

What's the fuss about?

Almal is nie so ryk soos jy nie , daai extra geld kan kos koop vir die kinders.
Better to have it and not need it , than to need it and not have it

Offline Crankshaft

• Member
  • **
« Reply #45 on: September 13, 2013, 08:03:19 am »

What's the fuss about?

Almal is nie so ryk soos jy nie , daai extra geld kan kos koop vir die kinders.

Never mind die kinders... Dit kan nog 'n tenk vol petrol maak vir 'n lekker trippie.  Dis mense met te veel geld wat so praat. :pot:   :imaposer:
KDX 200
YFZ 450
BMW R1200GS LC
BMW R1200GS ADV LC
Current: R1200GS ADV LC

Offline AntVan

• Senior Member
« Reply #46 on: September 13, 2013, 10:40:01 am »
Nee bliksem ek het nie te veel geld

Maar ouens regtig: As jy 'n ding koop moet jy tog die ding se lewenskoste kan bekostig?

Offline Foxhond

• Newbie
  • *
  • GSA
« Reply #47 on: October 28, 2013, 09:10:30 am »
My 1200 lc is due vir eerste 1000km service, alhoewel BMW ons by die ballas beet het, verskil ek met hulle "recomendation" olie...

Hier in die Kaap raak dit bitter selde so koud dat ons 5 olie hoef te gebruik, seker net da vr waar die ouens inni sneeu ry.

Ek verstaan ook nie regtig waarom 40 gebruik moet word nie, die LC se ratkas is nou "integrated" en deel die engin olie, ek sou baie gelukkiger gewees het met 50 olie, veral omrede dit ook maar lekker warm kan raak en omdat dit die ratkas heel moontlik gladder en stiller sal maak, miskien beter smering ook gee.

Ek het nog altyd my eie fietse gediens, altyd nuut gekoop en altyd meer gediens as die aanbeveelde diens periodes, en altyd Mutul 5100 in 15w50 gebruik.  Ek het nog nooit  n enkele probleem met n fiets gehad nie. (33 oor 20 jaar)

Ek wonder net, bmw "recommends" castrol, n blote voorstelling, soos renualt Elf olie "recommend", maar nog nooit gebruik het hierin SA nie...

Solank jy by die Jaso vereiste hou, of oorskry kan hulle mos nie jou  waarborg kanseleer nie?

Ek weet net ek's  R2000 armer die einde van die maand...

Dis presies so iets wat sal veroorsaak dat klein apie sy ma byt...of spyker!!!

Offline Crankshaft

• Member
  • **
« Reply #48 on: October 28, 2013, 09:53:50 am »
My 1200 lc is due vir eerste 1000km service, alhoewel BMW ons by die ballas beet het, verskil ek met hulle "recomendation" olie...

Hier in die Kaap raak dit bitter selde so koud dat ons 5 olie hoef te gebruik, seker net da vr waar die ouens inni sneeu ry.

Ek verstaan ook nie regtig waarom 40 gebruik moet word nie, die LC se ratkas is nou "integrated" en deel die engin olie, ek sou baie gelukkiger gewees het met 50 olie, veral omrede dit ook maar lekker warm kan raak en omdat dit die ratkas heel moontlik gladder en stiller sal maak, miskien beter smering ook gee.

Ek het nog altyd my eie fietse gediens, altyd nuut gekoop en altyd meer gediens as die aanbeveelde diens periodes, en altyd Mutul 5100 in 15w50 gebruik.  Ek het nog nooit  n enkele probleem met n fiets gehad nie. (33 oor 20 jaar)

Ek wonder net, bmw "recommends" castrol, n blote voorstelling, soos renualt Elf olie "recommend", maar nog nooit gebruik het hierin SA nie...

Solank jy by die Jaso vereiste hou, of oorskry kan hulle mos nie jou  waarborg kanseleer nie?

Ek weet net ek's  R2000 armer die einde van die maand...

Ja weet jy, met BMW is enige iets moontlik....  :deal:
In so 'n geval kan hulle maklik omdraai en se maar jy het nie die Castrol olie gebruik nie so jou warranty nul in void.
KDX 200
YFZ 450
BMW R1200GS LC
BMW R1200GS ADV LC
Current: R1200GS ADV LC

Offline ADVENTURE HUNTER

« Reply #49 on: October 28, 2013, 10:58:24 am »
Ja ek dink dis `n helse ripoff, ek het my 2013 gsa vir sy eerste diens gevat en dit was R1100 wat nie te sleg was nie. Laas week vat ek toe my 2011 gsa vir sy 30 000km diens  :eek7: :eek7: :eek7: en kry ek toe `n lekker surprise, kyk wat charge hulle my vir die enjin olie  :confused2:

Offline Foxhond

• Newbie
  • *
  • GSA
« Reply #50 on: October 28, 2013, 02:38:26 pm »
Ongelukkig is dit n nuwe ratkas en "wet" clutch, kan nogsteeds nie dink dat dit grootliks kan verskil van ander fietse nie.  Plate en kurk en springe in ń mandjie, wat in olie l/spin/werk...
Dis nie te min ń nuwe ontwerp vir Bmw en ons hoop maar hulle het dit reg gedoen, die eerste keer.  Vir hierdie rede alleenlik sal ek maar o toeknyp en laat diens...

Maar dis dieselfde tipe frustreerend gevoel wat jy kry as jy jou belasting betaal..

Wonder ook wat beter is, vaseline of KY... LOL

Offline Lord Knormoer

• is nog 'n kinders :-)
  • Senior Member
  • Wassie ekkie!
« Reply #51 on: October 28, 2013, 07:30:15 pm »
Maybe something wrong with me but before buying a newly released model with unproven technology, I confirmed the cost and intervals of servicing the bike for the first five years based on my estimation of the mileage I will clock up.

The cost of the 1000km service was also part of my price negotiation with BMW and not a surprise at all.

I agree with a previous comment that the evaluation of a new vehicle, regardless of intended use for business or pleasure, should include a complete evaluation of all maintenance and insurance costs. Maintenance cost should include cost and availability of tyres, lubrication and related items.

Offline Foxhond

• Newbie
  • *
  • GSA
« Reply #52 on: October 28, 2013, 10:09:04 pm »
Maby nothings wrong with you... It really is a good idea to get an idea of your service cost over the period you forsee yourself owning a vehicle, i made that mistake when i bought a Renualt Megane diesel in 2003...  never again...

I'ts also wise not to buy a new model immediately, but to wait 2 years for the public to complete the R & D they sometimes rush as manufacturers. Hopefully they will have the balls to admit that there might be an problem and recall/refit any weak or ill designed part for free.

Someone told me the new gs will come with a steering damper, if that's true, would they possibly offer and fit steering dampers to everybody's gs's? (LC)

The real issue here in the oil saga is not actually the service cost, but just the cost of the oil in question.  Labour or workshop rates per hour is fine, but R250 for a litre is good going for whiskey, but not so good for oil. Lol

Offline AntVan

• Senior Member
BMW engin oil
« Reply #53 on: October 28, 2013, 10:29:44 pm »
It really is a good idea to get an idea of your service cost over the period you forsee yourself owning a vehicle,

Amen brother

Someone told me the new gs will come with a steering damper, if that's true, would they possibly offer and fit steering dampers to everybody's gs's? (LC)

New models on the floor has it already. There is no way they will retrofit damper, there is also NO need to fit it on my 2013 IMHO

Sent from my iPad using Tapatalk

Offline BikerJan

• Senior Member
  • Bike: Honda CRF-1000L Africa Twin
« Reply #54 on: October 29, 2013, 05:57:35 am »
How can you buy a bike which cost in excess of R170 K, and if fitted out like mine, probably more than R 200 k, and then moan that the oil cost is R 1000.00 every 10 000km's?

Offline Foxhond

• Newbie
  • *
  • GSA
« Reply #55 on: October 29, 2013, 11:56:26 am »
Like i stated, in my post, i've got absolutely no problem with the service cost ( the work carried out), i do however have a fundemental issue with being ripped off for oil, irrespective if my steed was R1000 or R200000...
Especially after i tried obtaining the oil from Castrol SA, who were very helpfull and channeld me to Lube Marketing here in CT.

The lady gave me the cost of the oil, wich is R100 per L cheaper.

Hopefully she will call me soon so i can pick up my oil and supply it with the bike for the service, then i can stop bitching and the world will become a better place once more...

Offline lecap

« Reply #56 on: October 29, 2013, 12:37:39 pm »
How can you buy a bike which cost in excess of R170 K, and if fitted out like mine, probably more than R 200 k, and then moan that the oil cost is R 1000.00 every 10 000km's?

It's not about the price of the oil it's about the fact that BMW specifies ONE BRAND of oil to be used for which they currently seem to have the supply monopoly in SA. ???

They sell for R250 per litre.
The product can be had for around R 105 per litre retail overseas: http://www.ebay.de/bhp/castrol-power-1-racing-5w40
I sell a product which fulfils the same specifications: Ravenol Motobike Synthetic SAE5W40 JASO MA) for R 72/l
I also sell Castrol Power 1 Racing 10W50 for R 130 per litre

And please don't accuse me of spreading hearsay again: I have spoken to Castrol SA, they have confirmed they currently do not supply Power 1 Racing in 5W40 viscosity in SA.

I would not moan if the bike costs R170k and you have to put a value of R1000 in at an oil change.
But they put R 400 worth of oil and an obscene mark up into your bike.

Please note: I do not know where this price of R 250 per litre is made, if it's the dealers, the importer, both or a third party running this rip off scheme.
I also don't know if the price of R 250 per litre is genuine since I read it somewhere on the internet ::)
"If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur." (Red Adair)

Offline Lord Knormoer

• Senior Member
  • Wassie ekkie!
« Reply #57 on: October 29, 2013, 01:18:36 pm »
lecap I agree wholeheartedly and the below reponse is not aimed at you.

Regarding the price of oil, as the Eagles sang "Get over it!" I am suggesting that each potential owner does his research prior to commiting to the purchase of his/her bike and then decide to either re-negotiate an alternative price or purchase an alternative bike. I hate complaining.

Alternatively, do something about it or keep quite about it. No amount of debate on this forum will change the price of the oil since all the riders are still paying for it when they service their bikes and then only complaining after the fact. The price remains unchanged.

I do not like the price of the oil either, I considered alternatives and there was none. I still wanted the bike and bought it. I am not complaining about the price since I knew what was coming and in the bigger scheme of things not worth the time and effort.

However, steering dampers is a completely seperate issue  :pot:

Offline Foxhond

• Newbie
  • *
  • GSA
« Reply #58 on: October 29, 2013, 02:17:48 pm »
Shoe! Fellows, rustig, kalmeer en ontspan. :3some:

This is an forum (probably the best one), this is where like minded people come for advice or share experiences, good or bad...

Some off us like to vent a little as well, throw the proverbial toy from time to time...

In the oil saga, i suppose most of us (well, me anyway) find comfort from other posters, maby even some empathy, for being in the same boat... Not every single post need to be seriously debated, and a bit of light hearted humor really goes a long way.

I suppose most of us ( well, me at least) after posting, look forward to replies that offer a solution or at least an viable alternative to whatever caused you headace or heartace in the first place... Lol.

So yes, all of us are going to pay for our oil, what the dealers consider it's worth, nothing we can do about it, but now, being human, i suppose i feel better about it, since i now know that i did inquire and was unsuccessful in my search for any recomended alternative.

What i really really wanted to hear, is Wilddog member xyz, telling me that he brought in 500 liters of Castrol Power 1 Racing, 5w40, and sells it in 4 liter containers for R400...

Well maby next time... Lol

Offline Lord Knormoer

• Senior Member
  • Wassie ekkie!
« Reply #59 on: October 29, 2013, 02:31:27 pm »
Now that is both a solution and a nice challenge for our forum vendors! Who's bringing the oil at competitive prices so loyal dogs can be anointed?

PS:  :) - just so we all know not to take it too serious  ;)