Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: Front tyre blowout at 120  (Read 3761 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Weedkiller - Adie

Front tyre blowout at 120
« on: January 24, 2014, 11:02:18 am »
Wat 'n onbeplande papwiel kan doen

Picktures at the bottom. dont know how to get them between paragraphs :-(

Die hele sessie was so ongeveer 12 sekondes lank.

Ek is op die see want die fiets dryf regs. Wat de F@$%k is dit.  Ek slaap nie, ek droom nie, haloesineer nie, was nie te veel gedrink,  maar teen 120kph moet ek iets doen. Ok daar was nie tyd vir 'n tweede opinie nie, ek moet vinnig besluit wat om te doen.  Van hierdie oomblik af was alles maar instinktief. Throttle toe, rem liggies, probeer die surfboard regop hou.  Hey, mik vir die bosse (kies ek links of regs - no no nie tyd vir tweede opinie nie.), bliksem, wat as daar 'n heining is, eerder been-af as nek-af. Op hierdie stadium het die fiets heeltemal onbeheerd geraak en ek het besluit om dit maar te help val. En toe surf ek op my sy met die fiets wat vooruit gaan.

At that point ewerything became surreal, I am slowly sliding home looking at the Dakkie in front.  Let the show begin.  I cant remember how many times the bike flipped except the two that caused the damage. I think the first flip was from the left side on to the right. that one flattened the pannier, and almost any protrusions on the right hand side (still on the tar).  The next flip the bike landed on the instrument cluster/handlebars and stripped all off there as well.  It then came to a rest.  NO skid damage, it all came from out of 'thin air' straight down.  There are no marks on the gravel between the initial contact with gravel (second flip) and where the bike stopped about 3 meters away.

Picture: Already on its side for about 5 meters (the strip is from some rubber and then some metal meet the road)

Na ek oor en oor na die videos gekyk het en die skade aan die ATTGAT moes ek redelik ver gesurf het.  Ek moes redelik ver terug op die teer al die fiets 'neergesit' het want ek het nie reers die grond gehaal nie.  

Picture: Looking back where it all ended

Picture: ATTGATT saved my butt.

I will remove the tyre to try and see the cause for the 'quick' deflation.  The bike handleld 100% up to the point where it start 'surfing'.  Looking at the damage to the bike and knowing I did around 120 and minding my own buisness when it all happened  I AM A LUCKY MAN. There are bigger forces around, and it wasnt my time yet.

Ok, dit was 'n doodgewone GROOT 'puncture'.  Reg op die loopvlak van die band.  The tube alone did not even inflate to more tha 0.4 bar with a car electric pump.  I estimate it would be less than 30 seconds from puncture (at 1.9bar gravel pressure) to accident or uncontrollable bike. If the tyre was at road pressure the action would only be delayed.

Question to the boffins.  At what pressure will you 'feel' there is a flat front tyre and still be able to safely stop?

From the edge.

Adie

Laat ons Stof maak.

www.rockfox.co.za
« Last Edit: January 24, 2014, 11:04:54 am by Weedkiller - Adie »
Laat ons Stof maak.

Offline ZK1

Re: Front tyre blowout at 120
« Reply #1 on: January 24, 2014, 11:06:59 am »

Not nice! Glad you are ok!

Would also like to know what the correct thing to do is when you get a front flat. would guess to start getting on the rear brake slowly?

That's why I only ride at 120 max, 100 most of the time.

2012 Yamaha XT660z (Sold)
2007 KX250 2T (Sold)
2002 CR250 2T (Sold)
1998 CR125 2T (Sold)
1990 KX125 2T (Sold)

Offline Grrrr....

• ...eats seeds as a pastime activity.
  • Grey hound
  • Bike: KTM 990 Adventure
  • If you trim your tree beware the roots.
« Reply #2 on: January 24, 2014, 11:08:18 am »
 :o

Ek bevuil myself.......

Offline lecap

« Reply #3 on: January 24, 2014, 11:13:32 am »
Going at high speed and straight on tar it will not be easy to notice a puncture until the tire is flat. The most dangerous part is a slow puncture caused by an old rotten inner tube which you failed to replace when you bought the last tire. Down to 0.7 bar you might only get a bit of awkward handling and steering instability and as long as you don't corner you might blame the tell tale signs on poor road surface or a gusty cross wind.

If the tire is deflated enough it will start moving on the rim and rip the valve out of the inner tube. From this moment it takes skill and / or luck to ride out the rapidly deflating tire.
If you suspect a puncture slow down carefully and leave the hands off the front brake.
"If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur." (Red Adair)

Offline ZK1

« Reply #4 on: January 24, 2014, 11:18:13 am »
I would take it almost as a sand riding technique? If you brake with the rear it will keep the bike tracking more straight then when you get on the front and transfer weight onto it and it starts snaking? Leave the front....got it.
2007 KX250 2T (Sold)
2002 CR250 2T (Sold)
1998 CR125 2T (Sold)
1990 KX125 2T (Sold)

Offline subie

• Local Mods
  • Bachelor Dog
  • Bike: Yamaha XT660
  • Liberalism is the ideology of Western suicide.
« Reply #5 on: January 24, 2014, 11:18:56 am »
Dink nie daar is n definitiewe antwoord nie.
Verlede jaar op my Verneukpan trip het ek verskeie punctures gehad. Almal piched tubes op my T63 voorwiel.
Net voor Olifantsfontein toe ek die dorpie inry voel ek my voorwiel is pap,soos in heeltemal pap. Niks gemaak op die straight teerpad nie en het ek hom maar so gery die ent petrolstasie toe.
Kwaai sandryers blaas ook partykeer hulle voorwiele af tot onder 1 bar.
Watse band het jy opgehad vir interresantheid ?
Dink ook jy is gelukkig,party dae is dit maar net nie jou "tyd" nie. Bly jy is hier om die storie te kan vertel  :thumleft:
As time washes by, our footprints are all for naught

Offline ZK1

« Reply #6 on: January 24, 2014, 11:23:18 am »
Ek moet se dis een van die goed wat ek baie bang voor is. Ek dink op die grondpad teen 60/70kph is dit ok. Maar teen bo 120kph op die teerpad waar daar ander verkeer is etc. Maak my bang.
2007 KX250 2T (Sold)
2002 CR250 2T (Sold)
1998 CR125 2T (Sold)
1990 KX125 2T (Sold)

Offline subie

• Local Mods
  • Bachelor Dog
  • Bike: Yamaha XT660
  • Liberalism is the ideology of Western suicide.
« Reply #7 on: January 24, 2014, 11:26:36 am »
Wanneer pos jy vir ons n RR Adie. Jy kan lekker skryf  :thumleft:
As time washes by, our footprints are all for naught

Offline Pistonpete

• Shop Mods
  • Gentleman Dog
  • *
  • Live to Ride...Ride to Live
« Reply #8 on: January 24, 2014, 11:34:53 am »
Glad you ok....it's big fright!
Had one a few years ago at about 140 near Pofadder. I saw God....my family and the odd mate...  ;D I can run the tape of the incident clearly in my head to this day.
'Routine is the thief of time'

Offline DikZol

• Race Dog
  • Bike: BMW R1150GS Adventure
  • Jer 1:17-19
« Reply #9 on: January 24, 2014, 11:41:30 am »
Jy is een gelukkige man!!!!!

Ek dink jy kan maar net alles smooth probeer doen, maar die feit is met 'n blowout gaan daai bike jou grondgooi.  Ek sou se 'n rustige deceleration met engine braking as jy die luxury het, maar as daai gans begin dans, soek 'n sagte plekkie om te gaan le.  Soos dit vir my lyk is dit wat jy gedoen het en die feit dat jy lewendig daar kan wegstap is 'n krediet aan jou vaardigheid.

Offline Jakes1

• Pack Dog
  • **
« Reply #10 on: January 24, 2014, 11:50:14 am »
I've been looking for tyre pressure monitors ( the screw onto valve kind ) for some time. I've always thought it to be one of the vital neccesities. Any suggestions.

Offline Kuifie

• Brandslang Koning
  • Race Dog
  • Bike: BMW R1200GS
  • Ek Laaik Ry
« Reply #11 on: January 24, 2014, 11:52:01 am »
Verlede jaar op my Verneukpan trip het ek verskeie punctures gehad. Almal piched tubes op my T63 voorwiel.
Net voor Olifantsfontein toe ek die dorpie inry voel ek my voorwiel is pap,soos in heeltemal pap. Niks gemaak op die straight teerpad nie en het ek hom maar so gery die ent petrolstasie toe.
Dink ook jy is gelukkig,party dae is dit maar net nie jou "tyd" nie. Bly jy is hier om die storie te kan vertel  :thumleft:

Presies met my gebeur ook op 120. Toe voel ek n vibrasie en ry die bike tot 170 om te kyk of dit weggaan . Eers toe ek stadig ry kom ek agter hiers moeilikheid. Wiel was heel pap , as jy hom pomp blaas hy dadelik heeltemal af.
Perreli Scorpion MT90
"If the left side of your brain control the right side of your body, only left handed people are in the right mind"

Offline AfricaWim

• Pack Dog
  • **
  • Bike: KTM 690 Enduro
  • It didn't look that far on the map....
« Reply #12 on: January 24, 2014, 11:59:25 am »
Glad you and the scoot came out reasonably OK!

Told this story before, but I had that happen to me at about 190km/h on a Aprillia I just bought that morning. Both tires deflated !! :o. There are times in my life where I can play back the events and re-feel the fear. This was one of those times.

Fortunately I was on the highway, fortunately it was reasonably straight, fortunately these things run with stiff and low sidewalls and fortunately I did not figure out was was going on until I scrubbed off enough speed to not fear instant death anymore.

At speed it just feels as if the bike is drifting slightly as the spinning force probably keeps things near natural. Its when you get to below 100km/h that you start riding on a flat tire, that the snaking starts, and you realise wiping yourself and your scoot on the tar is a real proposition.

The bad part is it happens so slow you have a LOT of time to play the different outcomes in your mind. :biggrin: No brakes and steering with only body language is what probably allowed me to come to a very snaky stop way down the road.

Turned out the PO put touring tires on that was only rated to 160km/h ...beware!!

Offline MegaPix

« Reply #13 on: January 24, 2014, 12:01:22 pm »
eina

Ek begin al weer bang raak as ek al die valle so sien.  Sh!t ek bek@k myself as so iets gebeur.  Wel as ek nog kan K@K na dit  :ricky:
Kobus Schoeman
www.ksphoto.co.za
Highveld, CENTURION 
Bike:  First ever - Big Boy 200  XTG, KLR 650, latest buy... Suzuki DL650 V Strom ***SOLD***

Offline Dwerg

« Reply #14 on: January 24, 2014, 12:10:40 pm »
Hectic! Waars die video?  ;D
Current: KTM 690R
Previous: KTM 790ADV, 640ADV, 950ADV, 250XCW BMW F650GS Single, F650GS Twin, F800GS, G450X, R50/2 Honda CRF450X, CRF230 x 2, VFR400 NC30, Z50 Mini Trail Yamaha BWS100 x 2, LB80 Chappy

Offline DikZol

• Race Dog
  • Bike: BMW R1150GS Adventure
  • Jer 1:17-19
« Reply #15 on: January 24, 2014, 12:12:24 pm »
Dink ook jy is gelukkig,party dae is dit maar net nie jou "tyd" nie. Bly jy is hier om die storie te kan vertel  :thumleft:

Presies met my gebeur ook op 120. Toe voel ek n vibrasie en ry die bike tot 170 om te kyk of dit weggaan . Eers toe ek stadig ry kom ek agter hiers moeilikheid. Wiel was heel pap , as jy hom pomp blaas hy dadelik heeltemal af.
Perreli Scorpion MT90

Jy is een van daai "ry hom reg" manne!!!  

Offline trevo

« Reply #16 on: January 24, 2014, 12:21:31 pm »
Same thing happened to me except I managed to save it at 140, short story, I replaced my front tire,the one in the pic can`t recall the name, but left for Sani pass the Friday, no hassles till the second switch back on Sani going down the front tube burst popping the tire of the rim, long story short,put the tire back and continued slowly with a front flat to Himeville where I replaced the tube. Sunday returned to GP,no problems. Monday going back home at 140 the front tube burst again,managed to save it. Got it home and remove the tire and replace it with the one I always use. Only thing I can think of is that the tubes were to big for the tire and somehow rubbed and generates heat till a point it failed.
« Last Edit: January 24, 2014, 12:23:42 pm by trevo »
DILLIGAF

Offline JMG

• Race Dog
  • Bike: Honda XR650L
  • Miss my orange bike!
« Reply #17 on: January 24, 2014, 01:47:01 pm »
I've been looking for tyre pressure monitors ( the screw onto valve kind ) for some time. I've always thought it to be one of the vital neccesities. Any suggestions.

4x4 shops stock these.
Honda XR 650L, Royal Enfield 500 classic, TVS APACHE 180, Ktm 640 adventure R, Yamaha XT250.

Offline Kaboef

• Jedi Knight
  • Grey hound
  • Bike: KTM 950 Adventure S
    • CFO Consult SA
« Reply #18 on: January 24, 2014, 03:26:42 pm »
A front tyre blowout and a chain snapping and locking the back wheel are my greatest fears.

And Saint Attila raised the hand grenade up on high, saying, "O Lord, bless this thy hand grenade, that with it thou mayst blow thine enemies to tiny bits, in thy mercy."

www.cfoconsult.co.za

Offline MegaPix

« Reply #19 on: January 24, 2014, 03:28:33 pm »
A front tyre blowout and a chain snapping and locking the back wheel are my greatest fears.

my chain fell off and locked the wheel , but luckilly at 25km/h.  I was shit scared after that.
Kobus Schoeman
www.ksphoto.co.za
Highveld, CENTURION 
Bike:  First ever - Big Boy 200  XTG, KLR 650, latest buy... Suzuki DL650 V Strom ***SOLD***