Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: 1200 LC 21" Front  (Read 1517 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jacobsroodt

• vendor
  • Senior Member
  • Bike: KTM 1090 Adventure R
  • Carpe Diem (in Afrikaans: Life's short, Ride hard)
    • West Coast Parts
1200 LC 21" Front
« on: January 29, 2015, 10:21:11 pm »
The biggest LC letdown is the absence of 21" front tyre - KTM offers 19" and 21" options for specific applications.
A 21" front rim improves dirt and sand riding. Many 21" conversions were done on Air Cooled 1200s but I have not seen one on a LC yet.
Are there merits to fitting a 21" front to a LC, or is it still too heavy?
BoosterPlug, LED Spots, Tool Tubes, RustStop, Kappa Screens, Top boxes, Tank Bags, ATG Gear - whatever works for me.

Offline SGB

• Senior Member
  • Bike: BMW R1200GS
  • 1190R / 1200 GS LC / Husaberg TE 300
    • DS Rider Training
Re: 1200 LC 21" Front
« Reply #1 on: February 01, 2015, 08:50:02 am »
It goes well enough in sand with the 19".  21" conversion is over priced, over rated and the side effects caused by the change in geometry make it a no-no in my books.  I would however like stronger std rims so that we can run lower tyre pressures without risk of smileys.
www.countrytrax.co.za

Riding a bike is not just about riding the bike....
Do not believe everything you think....

Offline Jakkals

• Forum Whore
  • Bike: Yamaha Super Tenere
  • I never get lost, I only discover new roads
« Reply #2 on: February 01, 2015, 10:02:59 am »
Ek stem saam met SGB en dit geld nie net vir die LC nie maar vir alle modele wat ontwerp is met 'n 19".

Die 19" teenoor die 21" doen glad nie so swak in sand soos wat daar voor gegee word nie, ek wil dit amper toe skryf aan 'n oumens storie en geld maak ghimic.
Remember that hapiness is a way of travel - not a destination.

Offline TheBear

« Reply #3 on: February 02, 2015, 09:28:54 am »
Die 19" teenoor die 21" doen glad nie so swak in sand soos wat daar voor gegee word nie, ek wil dit amper toe skryf aan 'n oumens storie en geld maak ghimic.

Is mos hoe die modern wreld werk.  Ek was so paar jaar terug redelik betrokke in die quad storie.  Dis skrikwekkend om te sien watse twak jy kan smous as jy net eers so paar manne oorreed het.   
.#BRADICAL!

Offline Jacobsroodt

• vendor
  • Senior Member
  • Bike: KTM 1090 Adventure R
  • Carpe Diem (in Afrikaans: Life's short, Ride hard)
    • West Coast Parts
« Reply #4 on: February 02, 2015, 09:49:04 am »
Ek het die vakansie 'n Honda XR 150 met 19" voorwiel op die plaas gery. Die fiets was baie senuagtig op grond. Toe ry ek 'n CTX200 bushlander met 21" voorwiel. Die verskil was dag en nag. Natuurlik is die twee verskillende fietse, maar die 21" is net soveel meer stabiel.
In baie toetse verkies die ouens die KTM 1190 oor die LC as dit by grondpaaie kom, en die F800GS met sy 21" wiel wanneer dit by grond en veral sand kom.
Die ouens wat 21" omskakelings op hul R1200GSe gedoen nie kyk nie terug nie.
Op 'n fiets wat grondpad ry maak 'n 21" voorwiel net soveel meer sin, maar dis maar my beskeie opinie.
BoosterPlug, LED Spots, Tool Tubes, RustStop, Kappa Screens, Top boxes, Tank Bags, ATG Gear - whatever works for me.

Offline TheBear

« Reply #5 on: February 02, 2015, 10:01:06 am »
Ek het die vakansie 'n Honda XR 150 met 19" voorwiel op die plaas gery. Die fiets was baie senuagtig op grond. Toe ry ek 'n CTX200 bushlander met 21" voorwiel. Die verskil was dag en nag. Natuurlik is die twee verskillende fietse, maar die 21" is net soveel meer stabiel.
In baie toetse verkies die ouens die KTM 1190 oor die LC as dit by grondpaaie kom, en die F800GS met sy 21" wiel wanneer dit by grond en veral sand kom.
Die ouens wat 21" omskakelings op hul R1200GSe gedoen nie kyk nie terug nie.
Op 'n fiets wat grondpad ry maak 'n 21" voorwiel net soveel meer sin, maar dis maar my beskeie opinie.

Niks fout om 'n opinie te h niel, en dit hoef ook nie beskeie te wees nie.  Is mos WildDogs die, nie WhimperingPoodles nie.  :ricky:

Die vraag is bloot, is dit die geld (groot geld as ek reg onthou) en dit wat jy on-tar verloor werd?   Vir sommiges sal dit sekerlik wel werd wees, maar ek twyfel of daar baie sal wees.

Ek dink nie iemand wat die 21" conversion gedoen het sal ooit erken dit was 'n swak ide nie.  Dis mos maar hoe mense is.
.#BRADICAL!

Offline T Rex

• Senior Member
  • Bike: BMW R1200GS Adventure
« Reply #6 on: February 02, 2015, 10:06:40 am »
 :sip:

Offline Jakkals

• Forum Whore
  • I never get lost, I only discover new roads
« Reply #7 on: February 02, 2015, 10:13:37 am »
Einde van die dag is dit maar die fiets se ontwerp en jou persoonlike mind set,

Die wat reeds die 21" conversion gedoen het sal nie somer negatief daaroor wees nie a.g.v mind set en natuurlik omdat dit 'n redelike duur toetsie is.

'n Fiets wat goed ontwerp is het nie sulke mod's nodig as dit vir die doel waarvoor dit ontwerp is gebruik word nie, die ouens wat die goed ontwerp gaan kyk nie hoeveel 19" rims daar op die rak l om te besluit wat met wat moet uitkom nie, daar is 'n rede hoekom sekere fietse uitkom met 21" en ander met 19"

Vriend van my het 'n Gagiva Elefant met 19" voor wiel, die fiets kom uit die ou dae en ek dink nie hy staan terug vir ander as dit by sand ry kom as ek sien wat hy met sy fiets doen nie.
« Last Edit: February 02, 2015, 10:57:56 am by Jakkals »
Remember that hapiness is a way of travel - not a destination.

Offline Malmoer

• Member
  • **
  • Bike: BMW F800GS
  • Either i find a way or I will make one!!
« Reply #8 on: February 02, 2015, 11:08:10 am »
My se ding altyd vir pelle en nuwe vriende.
"It is not the arrow it is all about the indian"

In my opninie. Die 21 maak n verskil. Maar n handige ou gaan meer uitgerig kry op n 1200 bmw as n onhandige kerel op n 690.

Helfte van die farkles op bikes is geld maak.
1. Kry die ryer se beskerm reg. -check
2. Kry die bike se beskerm reg - check
Ry die blerrie ding. :patch:

Plain and simple really!! >:D
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit...... WHAT A RIDE"!!!!!!!

2011 F800gs (Current)
2007 G650 x challenge (Crashed!!!)
2008 YZ250wr (Sold)

Offline Bernt

• Member
  • **
  • Bike: BMW R1200GS
  • riding makes me smile
« Reply #9 on: February 07, 2015, 05:50:24 pm »
It goes well enough in sand with the 19".  21" conversion is over priced, over rated and the side effects caused by the change in geometry make it a no-no in my books.  I would however like stronger std rims so that we can run lower tyre pressures without risk of smileys.
SGB, absolutely. Today I rode the wood bush roads in the Magoebaskloof. Front TKC pressure at 0.8 for that mud but there is a good mix of rocky areas so I take my chances with rim dents
Suzuki AC 50. Suzuki TC 200. Honda XL 175. Honda XL 185. BMW Dakar(2001). BMW R1200GS(2004). BMW R1200GS(2006). BMW R1200GS (2010) KTM 1190R (2015) BMW R1200GS lc (2016)

Offline Hinksding

• is beslaan met ligte hoefysters
  • Senior Member
  • Bike: Honda XR125L
  • Die aai van Loeriesbaai
« Reply #10 on: February 08, 2015, 10:52:13 am »
Quite interesting comments.  Id like to believe that someone with SGB's experience and various bikes that he rode could give a well formulated opinion.

I've only had one bike all my life.(Did change the front to a 21er however which costed  less than R4k) Im no ridinggod, and not defending my choice here.

A Dutchman once stayed over at my place. He used to design Choppers. He told me about 7 variables that influence the behaviour of a bike's front end, behavoir, steering etc (geometry). Rake angle, fork length, wheel diameter, front end height etc.

By changing a 1200's wheel diameter you change the geometry. I experienced that without a doubt on tar. All of the suddend the bike started a headshake around 170km/h which it never did. About gravel and sand riding we dont have to argur, I know what I know. All Im saying is that the difference is not marginal.

Im in the process of selling my bike, but will remove the front wheel if I might buy another 1200 in the future.

One question however: How many bikes in the Dakar with a 19er at the front?
Eet vleis! 'n 1 000 000 jakkalse kan nie verkeerd wees nie.

Offline Bens

• Member
  • **
  • Bike: Kawasaki KLR 650
  • Set your priorities - and stick with them
« Reply #11 on: February 08, 2015, 02:24:46 pm »
 :sip:

Offline Garfield

• Deleted Users
  • Senior Member
  • *
« Reply #12 on: February 08, 2015, 02:43:04 pm »
Quite interesting comments.  Id like to believe that someone with SGB's experience and various bikes that he rode could give a well formulated opinion.

I've only had one bike all my life.(Did change the front to a 21er however which costed  less than R4k) Im no ridinggod, and not defending my choice here.

A Dutchman once stayed over at my place. He used to design Choppers. He told me about 7 variables that influence the behaviour of a bike's front end, behavoir, steering etc (geometry). Rake angle, fork length, wheel diameter, front end height etc.

By changing a 1200's wheel diameter you change the geometry. I experienced that without a doubt on tar. All of the suddend the bike started a headshake around 170km/h which it never did. About gravel and sand riding we dont have to argur, I know what I know. All Im saying is that the difference is not marginal.

Im in the process of selling my bike, but will remove the front wheel if I might buy another 1200 in the future.

One question however: How many bikes in the Dakar with a 19er at the front?

How often do us mere mortals ride the Dakar with our 1200's?

No doubt a 21" will make life a bit easier off-road.

If someone wants to do it, has the means to do it and it makes the person ride certain terrain easier, then by all means go for it  :thumleft:

One question though, what profile tyre on your 21" rim as opposed to the 19"?

Offline fudgypup

• Member
  • **
  • Bike: BMW R1200GS Adventure
    • Beyond Starbucks
« Reply #13 on: March 07, 2015, 06:16:21 am »
I have run a 21" front on my oilhead '11 GSA for about four years now.

I kept the 17" size on the rear and have had no issues, although I wish I'd gone 18" in the rear just for better tire selection but then I'd need a shock sleeve and a longer side stand.

I heard there is slightly less clearance on the new LC for a 21" than before and that even without the fender on, you may have some clearance issues.  I have not been able to verify that though.  I think I heard that Woody's Wheel Works set one up recently.

Jimmy Lewis is a former pro racer, Dakar/Baja/Dubai etc... and he did a write up on the 21" front wheel on another popular forum (aolrider).  He spoke highly of it but prefers the 18" rear to keep the geometry the same.  Like I said, I have had no issues.  No head shake, nothing.

<a href="https://www.youtube.com/v/rufgBjFtUik" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rufgBjFtUik</a>