Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: Share what works and what not - adventure biking travels  (Read 8998 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline DEE 1150

• Pack Dog
  • **
  • Bike: BMW R1150GS Adventure
Re: Share what works and what not - adventure biking travels
« Reply #60 on: December 22, 2015, 06:03:29 pm »
Ek pak self 'n zillion goettertjies, maar die foelie Survival blanket kom nou in my gedagtes.  Ons gooi dit onder ons matrasse.  Dit keer dat die koue en vog nie "deurslaan" matras toe nie.

"Blink" idee !  ;D

I always pack a small and basic First Aid kit

Ek het 2 .
Een n First Aid kit, wat meestal verbande bevat  (stop bloed en  bind af goed vas)
Tweede een meer Medikitt. (Pille) Pille vir maag, lewer, ERNSTIGE pyn, allergie, ernstige allergie, ens ens
Neem ook goed saam soos Rehydrate,  Rennies, Lipbarm,  en n paar salfies.

Natuurlik onmoontlik om vir alles te cater, maar tog lekker om jouself of n mede ryer met n skeet te kan help

Offline Laban

• Race Dog
  • Bike: Zero (all models)
  • "Ride my own Ride"
« Reply #61 on: December 22, 2015, 06:15:53 pm »

...ry altyd kondome saam... ;)
..."sometimes the people around you won't understand your journey, they don't need to, it's not for them"...Joubert Botha

...tie my own bootlaces…

Online subie

• Local Mods
  • Bachelor Dog
  • Bike: Yamaha XT660
  • Liberalism is the ideology of Western suicide.
« Reply #62 on: December 22, 2015, 06:43:23 pm »

Toe ek jonk was het ek weer altyd n tweede helmet saamgery. Mens weet nooit hoe jou geluk draai op die
langpad nie.  :peepwall:
As time washes by, our footprints are all for naught

Offline Weedkiller - Adie

« Reply #63 on: December 22, 2015, 11:04:08 pm »
**** Opblaas van tubeless bande.  Tegniese info ****

ek het vir my 'n klien (pas in jou handpalm) beadbreaker gemaak en met die ontwikkeling moes ek die GS se band 'n hele paar keer afhaal.

Om die band op die bead te kry.
Eerste probeer het 3 bommetjies gekos - sonder sukses.
Tweede die fiets kompressor - geen sukses.
Derde die groot 3 fase werkswinkel kompressor - SUKSES

Dit het my so bietjie laak kyk wat die probleem is.

OPLOSSING.
As die band teruggesit word MOET NIE 'n deel reeds oor die 'bead' trek nie, dit veroorsaak reuse openinge waar die lug uit kan ontsnap. (groot volume nodig om meer as wat ontsnap in band te kry.)

Ek het beide kante van die band 'binne' die bead gehou en skottelgoed seepwater oorgegooi. As die een kant nog op die bead was werk dit nog beter.  Selfs my R75.00 Checkers kompressortjie het die band oor die bead gekry sonder 'n probleem, sommer 'n hele paar keer.  Ek het nie meer bomme oorgehad nie maar is seker dit sou ook werk aangesien daar omtrent geen wind verlore gegaan het nie.

Adie
Laat ons Stof maak.

Offline Draadwerk

• Grey hound
  • Bike: BMW R1200GS Adventure
  • My job? Just something I do between rides....
« Reply #64 on: December 23, 2015, 05:24:05 am »
Gooi bietjie 'n video Adie asb...

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
  • Bike: Honda CRF-1000L Africa Twin
« Reply #65 on: December 23, 2015, 07:39:32 am »
Gooi bietjie 'n video Adie asb...

Sal ook graag wil sien.  Dit is iets wat ek baie vinnig moet aanleer, om beide tubeless en met tubes bande te herstel op 'n trip. 

Behalwe vir dit wat gepak en saamgery word, is daar natuurlik die basiese repairs en maintenance skills wat 'n mens moet bekom, maar dis seker 'n thread op sy eie! Wil graag weet waar mens al die dinge leer - ADA dalk so kursus?

Wat ek ook sien is dat die behoeftes obviously verskil as mens 'n pillion saam ry.
"If you have men who will only come if they know there is a good road, I don't want them.  I want men who will come if there is no road at all."

-David Livingstone-

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #66 on: December 23, 2015, 07:48:52 am »
Chris, that sleeping bag looks the business!  Need to get a price from you at some stage.  Wrt the water bottle vs camelback - If I remember the capacity of those correctly it was a liter?

I must admit that I still prefer my camelback for capacity and light items storage, ie cable ties etc. but also because I don't use a tank bag.  1 Liter would also not have worked yesterday for me on the visit to Gamkaskloof dam in a scorching +36 degrees   :biggrin:
« Last Edit: December 23, 2015, 07:54:02 am by ktmkobus »
"If you have men who will only come if they know there is a good road, I don't want them.  I want men who will come if there is no road at all."

-David Livingstone-

Offline whitedelight

• Grey hound
  • Bike: KTM 990 Adventure
« Reply #67 on: December 23, 2015, 08:02:10 am »
By the way - if you're looking for a cheap alternative to pannier bags then go get those Pick 'n Pay shopping bags that zip closed - think they cost about R15 each and fit perfectly into the 37l panniers......

Yep I used them as well when I had hard luggage.
Rather live one day like a lion than 100 days like a sheep

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #68 on: December 23, 2015, 08:05:51 am »
Two things that worked well for me on my trip:

The toolbag under the topbox. Is a bit of work getting it out, but then again you don't hopefully use it that often.

Other thing was one of those aluminum bottles to store your favorite evening 'voggies' in  :ricky:
« Last Edit: December 23, 2015, 08:07:06 am by ktmkobus »

-David Livingstone-

Offline zebra - Flying Brick

• Forum Vendor: Flying Brick Motorcycle Accessories 021 510 6455 info@flyingbrick.co.za
  • Bachelor Dog
  • Bike: BMW (all models)
  • 8 Shropshire St, P Eiland S33°54.712 E018°28.208
    • [b]-Flying Brick- Motorcycle Accessories[/b]
« Reply #69 on: December 23, 2015, 08:08:48 am »
Chris, that sleeping bag looks the business!  Need to get a price from you at some stage.  Wrt the water bottle vs camelback - If I remember the capacity of those correctly it was a liter?

I must admit that I still prefer my camelback for capacity and light items storage, ie cable ties etc. but also because I don't use a tank bag.  1 Liter would also not have worked yesterday for me on the visit to Gamkaskloof dam in a scorching +36 degrees   :biggrin:
Yes, the sleeping bag was one of my better buys - works fantastically.
Yes, water capacity is 1L...
I have TWO bottles, only one shown here, I need to get to Milnerton market to buy the other bottle it's own firebucket - the Military Kombi place at Milnerton market sells these.
I am a light drinker (well, a light WATER drinker  ;D ) and 2L normally does me fine; added to the fact that is easier to fill the bottles (for me, anyway) , at any tap, means I keep them topped up when opportunity presents itself/
Yup, the Gamkaskloof looks HOT indeed!
Cheers
Chris
bike@flyingbrick.co.za CHRISTOPER L 021 510 6455  service@flyingbrick.co.za JAN 021 510 6455
sales@flyingbrick.co.za ANDRE 021 510 6455
orders@flyingbrick.co.za WERNER 021 510 6455
info@flyingbrick.co.za CHRIS G

Offline Damaraland

« Reply #70 on: December 23, 2015, 08:13:57 am »
Have refined my list down to a tee over the years, this is a fairly minimalistic setup but works brilliantly well for me.

Tools

The KTM has a fantastic tool kit, so apart from a Leatherman, tube changing goodies and some cable ties I take nothing extra.  Oh ya have only had good results with my slime compressor.

Clothes

The amount of clothes I take is always the same, whether I go away for 4 days or 14 days.

First Ascent technical / utility pants (legs zip off so they do double duty as swimming trunks and something for at night. Presentable enough to go to a restaurant with)
Adidas Soft shell top (packs small, black does not show dirt, also presentable for nice restaurant dinner)
2 x MX type riding shirts (The one I wear will get washed at night, also nice extra layer if cold at night)
2 x T-shirts (same story, wash and wear)
2 x Riding socks (pair I wear will get washed at night)
3 x underwear (wash whenever I shower)
Sneakers (do not like wearing plakkies in the bush and I don't wear crocs)
Hat

Camping

2 man bicycle tent from Midas (do not like bivvies as I prefer to have my kit with me in the tent. Straps to the back of my Giant Loop)
First Ascent Adventure Light Sleeping bag (cannot rave enough about this one, one of my best purchases ever. You have to see this thing to believe how small it packs and how light it is)
ATG Stretcher (Another awesome piece of kit, sleeping on a bike trip used to be a big problem for me, no more, get an easy 8 hours of proper sleep per night in, it's so comfortable)
Inflatable cushion (R30 from Due South, weighs nothing, more comfortable than sleeping on a bag full of clothes)
Spork (use my Leatherman for a knife)
Cup - packs of instant coffee / sugar / milk packs in here as well
K-Way Microfiber towel (compact & lightweight but dries you off well enough)
"Varkpan" (serves as kettle, pot and plate)
Kovea burner and gas (works well enough but carting around gas is a schlep, will change to something that can use petrol. Perhaps the ATG stove)
Small bottle of shower gel, small toothpaste and deodorant
Toilet Paper

Gadgets

GoPro 3
Garmin eTrex 20 (This thing is the business. No mucking around with power connections, this one gets about 24 hours on 2 x AA batteries. Very visible in direct sunlight plus none of that touchscreen rubbish which never works with a glove. It has a joystick that is easy to manipulate while riding.  I use the Garmin bicycle mount to mount it to my handlebars)
Ledlenser SEO7R headlamp - the best headlamp available, taking into account power, size and cost.
Spare pack of AA & AAA batteries (for Headlamp and GPS).
Spare battery and memory card for the Gopro
Battery pack (has USB connections so I use it to charge my phone and GoPro at night)
Hella -> Usb \9Use it to charge above battery pack while I ride)

Food

I don't bother, unless we're rough camping somewhere in the sticks. Rather have a big breakfast that stick on the ribs till the afternoon and then get something at the last shop I pass before we hit the campsite. Not a picky eater so happy with something as simple as a tin of bully beef.  That said, as a rule I'll have a pack of tuna, pack of biltong and one or two energy bars in the tankbag for emergencies, energy bars also make nice gifts.  

Water is the one thing I don't play with - I'll take 2 x 1L water in the Giant Loop, 2L in my camelback and 2 x 500ml in my tankbag, as a minimum.  Not a fan of energy drinks, rather eat properly, also it's difficult to wash hands / face / visor / wound with a sticky energy drink.

First Aid Kit

Don't know First-Aid unfortunately, so my FA kit is fairly basic

Imodium
USN Cramp Block
Assorted Plasters
Rehidrat
Mercurochrome
Savlon
Grandpa Powders
Bandage, Cotton Wool
Rennies

Weight Distribution

Two basic principles to adhere to, keep the weight down low and keep it in front of the rear axle.

Tools go into a GL pod bag and into the right "leg" of the Giant Loop
Stretcher, towel, sleeping back goes in the left "leg"
Clothes are rolled (not folded) and go into a compression bag in the GL.
Have a spare compression bag for dirty / wet clothes
First Aid Kit and oven goes into the center compartment of the GL so it's always easily accessible
Tent straps to the back of the Giant Loop

I have the SW-Motech Enduro Large tankbag, quality is very good but it's a bit large. When I stand I can feel it against my crotch so will swap for something smaller one day (the bag, not my crotch).  Perhaps a smaller KTM one, they seem rather nice + you can carry them as a back pack.  Anyway, all my random stuff goes in there (hat, phone, drink, snack, whatever).
RR - Angola (https://goo.gl/BzFy7Y) / Video RR - Kaokoland (https://youtu.be/-c-Zespa2No)
Video RR - Messum & Ugab (https://goo.gl/Uhd1vb)  / Video RR - Southern Namibia (http://goo.gl/WpRdRE)
Video RR - Ugab (http://goo.gl/dr57i9) / Video RR - Omaruru River (http://goo.gl/RCTajv)

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #71 on: December 23, 2015, 08:14:49 am »
Just one of the multiple uses of hard panniers  :thumleft:

-David Livingstone-

Offline zebra - Flying Brick

• Forum Vendor: Flying Brick Motorcycle Accessories 021 510 6455 info@flyingbrick.co.za
  • Bachelor Dog
  • Bike: BMW (all models)
  • 8 Shropshire St, P Eiland S33°54.712 E018°28.208
    • [b]-Flying Brick- Motorcycle Accessories[/b]
« Reply #72 on: December 23, 2015, 08:18:44 am »
...

I have the SW-Motech Enduro Large tankbag, quality is very good but it's a bit large. When I stand I can feel it against my crotch so will swap for something smaller one day (the bag, not my crotch).  Perhaps a smaller KTM one, they seem rather nice + you can carry them as a back pack.  Anyway, all my random stuff goes in there (hat, phone, drink, snack, whatever).
I ride with the SW Motech Enduro LITE tankbag, for the reason that anything bigger gets in my way, too (small 450 with no front tank) - basically, it expands UPWARDS, so can still take a fair bit of volume, so it is probably a good option to consider.
Cheers
Chris
bike@flyingbrick.co.za CHRISTOPER L 021 510 6455  service@flyingbrick.co.za JAN 021 510 6455
sales@flyingbrick.co.za ANDRE 021 510 6455
orders@flyingbrick.co.za WERNER 021 510 6455
info@flyingbrick.co.za CHRIS G

Offline Mev Vis Arend

« Reply #73 on: December 23, 2015, 08:26:32 am »
Jy is reg, ktmkobus.  Louis kan nie die bike start sonder my nie, so, hy het altyd 'n pillion.  Ons respekteer mekaar se spesiale behoeftes (binne perke, natuurlik).  

Ek ry nêrens sonder my gesig-goetertjies nie.  Ek kan op die grond sit, maar Louis cope nie goed sonder 'n behoorlike stoel nie.  Ek kan reg kom met 'n opblaas kussing, maar Louis se kop moet op sy kussing lê.  Ek kan nie my dag begin sonder koffie nie, ens, ens.

Elke mens het dinge wat vir hom of haar belangrik is en ek glo jou beplanning moet daar rondom gedoen word.  Daar is geen nut om tyd en geld op 'n trip te spandeer as jy misluk gaan wees omdat jou behoeftes nie vervul kan word nie.  

Jou draad is natuurlik geweldig nuttig.  Ek self het al 'n hele paar tips gekry op die - en ander drade.   Die beste wenk wat ek ontvang het, is die idee van fcprinsloo se vrou.  Volgende keer wat ek iets wil hê, gaan ek van Louis se organe op eBay verkoop  :imaposer: >:D

Honda XR250 - Given to daughter.  BMW 1200 GSA met Karretjie  -  Suzuki 125 Scoota with a KTM topbox - sold.  Honda CRF 250 L

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #74 on: December 23, 2015, 08:34:54 am »
Jy is reg, ktmkobus.  Louis kan nie die bike start sonder my nie, so, hy het altyd 'n pillion.  Ons respekteer mekaar se spesiale behoeftes (binne perke, natuurlik).  

Ek ry nêrens sonder my gesig-goetertjies nie.  Ek kan op die grond sit, maar Louis cope nie goed sonder 'n behoorlike stoel nie.  Ek kan reg kom met 'n opblaas kussing, maar Louis se kop moet op sy kussing lê.  Ek kan nie my dag begin sonder koffie nie, ens, ens.

Elke mens het dinge wat vir hom of haar belangrik is en ek glo jou beplanning moet daar rondom gedoen word.  Daar is geen nut om tyd en geld op 'n trip te spandeer as jy misluk gaan wees omdat jou behoeftes nie vervul kan word nie.  

Jou draad is natuurlik geweldig nuttig.  Ek self het al 'n hele paar tips gekry op die - en ander drade.   Die beste wenk wat ek ontvang het, is die idee van fcprinsloo se vrou.  Volgende keer wat ek iets wil hê, gaan ek van Louis se organe op eBay verkoop  :imaposer: >:D

Mev Vis Arend, ek kan nie wag dat my ou vroutjie begin saamry nie! Ek sien sommer ek moet my aankope nou al vir daai dag beplan.

Ek is egter seker fcprinsloo het bedoel die organ - soos in, die orrel  :imaposer:

-David Livingstone-

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Last Edit: December 23, 2015, 09:20:56 am by ktmkobus »

-David Livingstone-

Offline DEE 1150

• Pack Dog
  • **
  • Bike: BMW R1150GS Adventure
« Reply #76 on: December 23, 2015, 02:29:00 pm »
On one of my bike trips, I had to use a rock as a chair ( like I normally did in my younger years)

While my friend sat like this:

or we sat like so:

Lesson learned !! Now you will seldom find me on the bike without my little tripod chair  ;D ;D

These chairs just have the tendency of tearing the seat material in the corners where the legs go in, so I made a seat with proper leather and tough leather support where the legs go in.

Offline Clint_G

« Reply #77 on: December 23, 2015, 02:41:28 pm »

I used to use my Blackberry as my GPS on the GS800. So, one night I decide to ride through from Joburg to Rustenburg before heading home to Lichtenburg for a late-night visit to a friend-with-benefits. Halfway there, it starts pouring with rain. Usually, I would just put my phone back in my pocket, and check directions now and then, but I hadn't been to Rustenburg in years, so I didn't want to end up driving around an extra hour in the rain.

The shop attendant at the garage couldn't believe her eyes when I opened the condom in the shop, put my phone into it, and tied a knot, then slipped it back into the cradle on my bike.  :ricky:

Offline MiniDan

« Reply #78 on: December 23, 2015, 02:51:22 pm »

I used to use my Blackberry as my GPS on the GS800. So, one night I decide to ride through from Joburg to Rustenburg before heading home to Lichtenburg for a late-night visit to a friend-with-benefits. Halfway there, it starts pouring with rain. Usually, I would just put my phone back in my pocket, and check directions now and then, but I hadn't been to Rustenburg in years, so I didn't want to end up driving around an extra hour in the rain.

The shop attendant at the garage couldn't believe her eyes when I opened the condom in the shop, put my phone into it, and tied a knot, then slipped it back into the cradle on my bike.  :ricky:

Well that was stupid! What did you use then when you got to your friend?

Online Mr Zog

• Well fuck me, I'm a
  • Grey hound
  • Bike: Honda XL500S
  • Without the gutter my mind would be homeless...
« Reply #79 on: December 23, 2015, 02:53:40 pm »

Well that was stupid! What did you use then when you got to your friend?

reverse gear  :imaposer:
Young enough to know I can, old enough to know I shouldn't, stupid enough to do it anyway.