Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: Help me out, I am concidering an 1190... (doing shopping)  (Read 10350 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Manic

• Little Fat Guy
  • Vendors
  • Bachelor Dog
  • Bike: KTM 790 Adventure R
Re: Help me out....I am concidering an 1190...
« Reply #40 on: December 02, 2016, 04:05:50 pm »
. Or adventure and adventure R? JA

Both have the same ride modes and electronics?  JA, except R has manual suspension settings
Both have TPMS and tubeless wheels?  JA
The soft rims issue is primarily an issue on the front or on the rear as well? What does the exel upgrade cost roughly? kak baie, and then its tubes.

Dankie  :biggrin:

Offline Amsterdam

• Senior Member
  • Bike: Husqvarna (all models)
« Reply #41 on: December 02, 2016, 05:55:13 pm »
m0lt3n - I recently spent 2 months riding a 2010 GSA on a 9000 km trip.  Really liked it for the general touring plus a little bit of dirt road that I used it for.  Now I have bought an 1190 Adventure.  I see that many guys will recommend the 1190R but I suggest you try both the R and non-R versions.  I think if you come from the GS and are not wanting to do too much hardcore offroad that you will enjoy the non-R more.  I certainly do.  I had the R before but prefer the feel that the non-R gives you with the smaller wheels.

Apart from that, reading through your comments I think it is time to just get one and not worry about the small things.  They are really nice bikes and I am sure that you will enjoy it.  The one thing where I think the GS is much better than the KTM is the way you are shielded by the screen.  The buffeting and windnoise on the 1190 is annoying.  But that of course depends on your height as well.  Still trying to get the screen right to get rid of that.
KTM 500 XCW, Husqvarna 701, KTM 1190 Adventure

Offline Kraizee

• Member
  • **
  • Bike: KTM 1190 Adventure
« Reply #42 on: December 03, 2016, 11:41:02 am »
There is an Adventure and an R. Or adventure and adventure R?

Both have the same ride modes and electronics?
Both have TPMS and tubeless wheels?
The soft rims issue is primarily an issue on the front or on the rear as well? What does the exel upgrade cost roughly?

Ek het die DID dirt star rim met die ou Speke en hub (RAD het v my gedoen). Bietjie nouer wiel - dink dis die 950 SE rim. Kyk nie terug nie, maar nie super krities nie- ek sal wel voorstel dat jy met n spaar voorste tube ry net vir ingeval en dan later besluit.

Sal wel nie n bike koop of ry wat nie n unifilter in het nie
« Last Edit: December 05, 2016, 07:18:01 am by Kraizee »

Offline m0lt3n

• Ervare noob
  • Forum Whore
  • Bike: KTM 990 Adventure
« Reply #43 on: December 05, 2016, 07:51:56 am »
I am convinced to stop stressing the little things and planning to go ahead  :biggrin:

So two things I need still to stop stress on...
I am 450km from the nearest KTM dealer, which is Bloem. SO even if the 1190 is reliable, I am a bit tough on bikes, not because I am good but because I fall so much.
Aaaaand money, timing my sale, getting the best for my bike and getting an 1190 for a good deal.

Either way, I will be calling KTM in Bloem today and ask what they have and if they are willing to trade....
BMW is currently pushing sales and offering huge trades, I will check that also this coming weekend.
Dooie visse gaan saam met die stroom...

Offline Worsbeer

• Senior Member
  • Bike: KTM 1290 Super Adventure
« Reply #44 on: December 05, 2016, 07:57:35 am »
Praat met David Sally. Hy is die eienaar van Orange County KTM in Bloemfontein. Hy help baie graag en sal jou kan se of daar dalk ander ouens in jou omgewing is met KTM's en hoe hulle maak. Hy gaan nogal uit sy pad om te help

Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM 1290T 990R, 950S, 525, 250
Honda AfricaTwin RD04, CRF450

Offline m0lt3n

• Ervare noob
  • Forum Whore
« Reply #45 on: December 05, 2016, 08:05:37 am »
Praat met David Sally. Hy is die eienaar van Orange County KTM in Bloemfontein. Hy help baie graag en sal jou kan se of daar dalk ander ouens in jou omgewing is met KTM's en hoe hulle maak. Hy gaan nogal uit sy pad om te help

Thanks Worsbeer.
EK het nogal gelag die naweek vir n BMW man wat my vertel van n man met n 800 wat ook kyk na KTM, maar gehoor het hulle het issues... ek se hom toe alle bikes het issues soos daai 800 sy stearing head bearings en water/petrol pomp issues ook het. mens werk maar daarmee. Hy het maar net aan gegaan op dieselfde trant en gese manne moan maar oor KTM Bloem. Meantime is ek n comeback by sy werkswinkel. leef en laat leef

Offline Manic

• Little Fat Guy
  • Vendors
  • Bachelor Dog
« Reply #46 on: December 05, 2016, 08:53:28 am »
Ek weet nie wat dit is met die manne en KTM nie  :pot:

Ek ry die naweek saam n ou, ons staan op n plek en rook. Hy comment oor hoe die 1190 van my fokkof, maar dis net jammer hulle breek so baie. Ek vertel hom dat hulle nie breek nie, en sy feite is verkeerd. Toe hoor ek by hom al die 1190 se clutch baskets kak en is op strepe vervang deur KTM.

RERIG DUDE? WTF  :imaposer:   :imaposer:   :imaposer:   :imaposer:

Iewers het die manne skrik gevang dat enige KTM  altyd breek en is glo n kak duur bike om te onderhou en service, weet nie waar het die rumor begin nie maar anyway.

Offline PHILIPKUHN

• Maak a stoffie!!
  • Senior Member
  • Bike: KTM 950 Adventure
« Reply #47 on: December 05, 2016, 12:00:59 pm »
JAP EK STEM SAAM!! EKT A 950, EKT AL A 1200 GERY. MENS KAN DIE 2 NIE WERKLIK VERGELYK. EK LOVE GRONDPAD EN TECHNICAL STUFF. WANNEER DAAR VROU EN KINNERS BY DIE HUIS WAG, IS DAAR NIE DAAAAAAAE OM TE RY. SOO DIS MY GEDAGTE, WANNEER EK OP MY 950 KLIM, SMILE EK DADELIK, ALMAL HET MY DIT OOK GESE, TOE EK DIT GEKOOP HET. PETROL-VERBRUIK, MAINTANINCE, SWAK-HANDELAAR-DIENS, MENS VERGEET VAN ALLES.

EN DIT IS WAAROOR BIKE RY GAAN.
WANNEER DIE REGTE KTM KOM, KOOP DIT. DAN KAN JY DIT VIR A JAAR-LANK TOETS BESTUUR!!
EK WIL 2018 HERFS OF LENTE NAMIBIA TOE GAAN!!
Groete
Philip Kuhn
tel: 0824155625
Email: philipskuhn@gmail.com

Offline zebra - Flying Brick

• Forum Vendor: Flying Brick Motorcycle Accessories 021 510 6455 info@flyingbrick.co.za
  • Bachelor Dog
  • Bike: BMW (all models)
  • 8 Shropshire St, P Eiland S33°54.712 E018°28.208
    • [b]-Flying Brick- Motorcycle Accessories[/b]
« Reply #48 on: December 05, 2016, 01:40:11 pm »

Iewers het die manne skrik gevang dat enige KTM  altyd breek en is glo n kak duur bike om te onderhou en service, weet nie waar het die rumor begin nie maar anyway.
what I hear from riders, in our Store, is that the KTM - say 950/990 going back 5 or 10years, was developed to use EVERY available horsepower, and thus they were 'highly strung/race machines/race ready', and that there was a RELATIVELY higher failure rate of some components than say a bike that puts out LESS HP for a given cc....

for example, the 2016 1000cc CRF 1000L Africa Twin puts out 100HP for its 1000cc engine...

10 YEARS ago, KTM was getting 100HP out of the 990, also from roughly 1000cc, yet we know engine technology has leaped forward in 10 years, so the Africa Twin of today may be less 'stressed' as when compared to the KTM 990 of 10 years back.

Cheers
Chris
bike@flyingbrick.co.za CHRISTOPER L 021 510 6455  service@flyingbrick.co.za JAN 021 510 6455
sales@flyingbrick.co.za ANDRE 021 510 6455
orders@flyingbrick.co.za WERNER 021 510 6455
info@flyingbrick.co.za CHRIS G

Offline m0lt3n

• Ervare noob
  • Forum Whore
« Reply #49 on: December 05, 2016, 03:43:12 pm »

what I hear from riders, in our Store, is that the KTM - say 950/990 going back 5 or 10years, was developed to use EVERY available horsepower, and thus they were 'highly strung/race machines/race ready', and that there was a RELATIVELY higher failure rate of some components than say a bike that puts out LESS HP for a given cc....

for example, the 2016 1000cc CRF 1000L Africa Twin puts out 100HP for its 1000cc engine...

10 YEARS ago, KTM was getting 100HP out of the 990, also from roughly 1000cc, yet we know engine technology has leaped forward in 10 years, so the Africa Twin of today may be less 'stressed' as when compared to the KTM 990 of 10 years back.

Cheers
Chris

I think this combined with, or leads to, harsher use of the bike, so the stressed components are then extra stressed when compared to the next bland bike.

but let me call KTM Bloem now!

Offline m0lt3n

• Ervare noob
  • Forum Whore
« Reply #50 on: December 05, 2016, 03:53:31 pm »
eeeeeeeen geen antwoord. paar keer gebel

Offline Amsterdam

• Senior Member
  • Bike: Husqvarna (all models)
« Reply #51 on: December 05, 2016, 04:38:27 pm »
Don't let that discourage you.  Way too much is made of how nice your dealership is.  The whole thing is you buy what you desire and then you ride it.  The only time that did not work for me was when I bought a Bimota SB6.  That thing was just a little too much of an "enthousiasts" bike.

I also think the biking/motor trade is so fabulously good these days that dealers don't call you back.  Ordered a new Superduke some years ago, went back 3 times to ask where my bike was and every time it came as a surprise to the salesman that I wanted one.  In the end I bought a 690 as they had one on the floor and I could have it the next day.  And I am happy with that choice. 

Tried to order a new 701 recently but the salesman could not be bothered to send me the required paperwork so I could pay the deposit.  Bought an 1190 in the meantime and will just keep my 690 for a bit longer.

And lastly, tried to buy a 4x4 Hilux from Toyota the other day.  They were just going clean it up a bit and call me.  Well, still waiting, hence my conclusion that the motor trade is doing well.

But hang in and persist for the 1190, it is a hoot.
KTM 500 XCW, Husqvarna 701, KTM 1190 Adventure

Offline OFFROAD FANATICS

« Reply #52 on: December 05, 2016, 04:41:47 pm »

But hang in and persist for the 1190, it is a hoot.

True words!
KEEP THE MOMENTUM - 2017 KTM 350 XCF
KAKAF TOT MôRE - 2017 KTM 300 XCW
KAN TRUMP MOTORCYCLES  - 2014 KTM 1190 R
KEEN TO MOVE - 2013 KTM RC8R - THE ORIGINAL DNA

Offline Robslim

• Member
  • **
« Reply #53 on: December 05, 2016, 06:15:14 pm »
My 1190 R 30 000km service cost R 7 800; 45 000km's cost me R 1 700 and R 60 000km service was about R 6000. As manic says, it chows back tyres. Pirelli Scorpions I get 4 500km's if I stretch replacing them. I'm on 63 000km's now and touch wood, no issues yet. fork seals will be done now at R 2 500 quoted cost. My fuel range according to bike computer is 340k's on a tank although I've filled up on "0" fuel range before but it only took 18 liters ??? No regrets so far.... it's a absolute jol

My Prozac: KTM 1290 SA R, KTM 250 EXC TPI

Offline m0lt3n

• Ervare noob
  • Forum Whore
« Reply #54 on: December 05, 2016, 11:13:10 pm »
My 1190 R 30 000km service cost R 7 800; 45 000km's cost me R 1 700 and R 60 000km service was about R 6000. As manic says, it chows back tyres. Pirelli Scorpions I get 4 500km's if I stretch replacing them. I'm on 63 000km's now and touch wood, no issues yet. fork seals will be done now at R 2 500 quoted cost. My fuel range according to bike computer is 340k's on a tank although I've filled up on "0" fuel range before but it only took 18 liters ??? No regrets so far.... it's a absolute jol

Hey Robslim. Some nice info, can you maybe say what was done extra with the more expensive services? I am guessing they did not include tyres?

Offline Roadhawg

• Senior Member
    • Technilube Oils and Greases
« Reply #55 on: December 06, 2016, 07:31:11 am »

Hey Robslim. Some nice info, can you maybe say what was done extra with the more expensive services? I am guessing they did not include tyres?

They check the valve clearances every 30k kms so that is quite a lot more labour intensive. Although it isn't rocket science and any competent mechanic could do it, so once out of warranty you aren't tied to KTM.

Offline m0lt3n

• Ervare noob
  • Forum Whore
« Reply #56 on: December 06, 2016, 08:39:13 am »
I checked some adds on Gumtree so now have some more questions, please hang in there?

On the classifieds there is no bike above 33k km, so officially Robslim above is the 1190 with the highest mileage I know of. And I normally see high milers as a good sign so I am not going to lie, its not comforting.

Anyhow, on classifieds there were a few bargains, the types that one normally stay clear off, but it reminded me I never got a specific answer...
What is the worst case scenario repair if one were to buy a bargain and something is wrong?
a R7800 service is scary compared to GS, the worst to get on a GS is:
clutch, a R12k bill, (done on my bike by previous owner), final drive repair (replace bearing or snap off unit, previous owner and myself) about R10k
and finally crank oil leak is also about R9k (current bike, lots of labour to split bike for repair).
My bikes have been heavily abused, and those are basically as bad as it gets. the engines dont die and I would assume the same for the 1190. But R7800 for a service is flippen close to my worst case.

So in short, if I buy an 2013 1190 with 33000km for R115k, what is the worst that can happen to my wallet if the bike was abused?
what is chain and sprockets? R3k?

Also, how does the 1190 warranty work? normally I couldnt care less, but this time you need to be sure about a Unifilter before you dont care, and most have the other-whaterver-its-called that the dealer prefer.

Offline Roadhawg

• Senior Member
    • Technilube Oils and Greases
« Reply #57 on: December 06, 2016, 09:32:35 am »
I checked some adds on Gumtree so now have some more questions, please hang in there?

On the classifieds there is no bike above 33k km, so officially Robslim above is the 1190 with the highest mileage I know of. And I normally see high milers as a good sign so I am not going to lie, its not comforting.

Anyhow, on classifieds there were a few bargains, the types that one normally stay clear off, but it reminded me I never got a specific answer...
What is the worst case scenario repair if one were to buy a bargain and something is wrong?
a R7800 service is scary compared to GS, the worst to get on a GS is:
clutch, a R12k bill, (done on my bike by previous owner), final drive repair (replace bearing or snap off unit, previous owner and myself) about R10k
and finally crank oil leak is also about R9k (current bike, lots of labour to split bike for repair).
My bikes have been heavily abused, and those are basically as bad as it gets. the engines dont die and I would assume the same for the 1190. But R7800 for a service is flippen close to my worst case.

So in short, if I buy an 2013 1190 with 33000km for R115k, what is the worst that can happen to my wallet if the bike was abused?
what is chain and sprockets? R3k?

Also, how does the 1190 warranty work? normally I couldnt care less, but this time you need to be sure about a Unifilter before you dont care, and most have the other-whaterver-its-called that the dealer prefer.

For me, worst case would be a head rebuild because of dust.  I think the R7800 service would pale in comparison to that cost. 

Haven't actually heard of anyone needing an 1190 clutch.  It's a wet clutch so should last much longer than a GS clutch.    Out of warranty, I would find a reliable indy and not use KTM for anything personally. 

Offline Manic

• Little Fat Guy
  • Vendors
  • Bachelor Dog
« Reply #58 on: December 06, 2016, 09:44:29 am »
On the 2013 first models, dust was a BIG issue. KTM did not recognize there was a problem at first, so alot of bikes got dust in the motors.

So unless you know the guy, and you can take his word that he ran a Unifilter from day 1, I would stay clear of the 2013 models  :peepwall:

Mine is also a 2013. I think my Uni went in on around 2000km. I was the first oke to get the Filter. Had to import myself before RAD even got the Import rights on it.

I open the airbox up myself a few times, clean as a whistle  :thumleft:

Offline Manic

• Little Fat Guy
  • Vendors
  • Bachelor Dog
« Reply #59 on: December 06, 2016, 09:49:25 am »
You need to get a bike like mine that is for sale  :laughing4:

1000km Service.
7500km Service.
13 000km Service.
18 000km Service.

Its at KTM as we speak to do the 18 000km. Replacing Neck bearings as a caution.

Services are every 15 000km, but my annuals made me service alot more, and I like fresh oil.
Running on Castrol POWER 1 full synthetic from day 1, best oil you can get  :biggrin: