Rooi Wolf, dit is bitter interessant.
Het jy n foto of diagram van hoe die "subsea assets" lyk? Die wellpoint - in my leketaal.
Het die well n deksel op? Indien wel, hoe lyk dit? Hoe koppel julle die pype?
Kom die olie en gas met natuurlik druk boontoe, of pomp julle dit? En as julle water in die gat afstoot, meng die water en die olie nie?
Dom vrae, ek weet. Maar dit is vir my werklik fassinerend. My dayjob(s) is nie naaaaaastenby so indrukwekkend nie.
Gooi, ek luister en kyk.
Ek is betrokke by die konstruksie fase en nie rerig as die bedrywe eers begin loop en operate nie. Maar in die tyd wat ek wel aanboord spandeer het, het ek 'n basiese begrip van hoe die legkaart inmekaar pas.
The FPSO receives the production fluids from subsea oil reservoirs via the production risers. These risers run on about 265 Bar pressure. The product is separated on deck with some alchemy and mechanical aid into oil, gas, and water.
The oil is offloaded to an oil tanker once her belly is full. Each FPSO has got different production and storage capacity, but the bigger ones can produce up to 350 000 barrels per day.
The produced gas is reinjected into the well (makes the oil more buoyant for export), exported for use, combusted or used in the Turbines onboard to generate power. The FPSO I'm on currently in Angola has 2 x Turbines, each with 21 mega watt capacity.
Water injection into the well is to maintail well pressure. This pressure is what ultimately pushes product up the riser to the FPSO.
To make all of this happen safely takes a highly qualified and experienced team of engineers and operators.