Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: Heavy Duty Tubes - Worth it??  (Read 1843 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Grumpleton

• Race Dog
  • Bike: AJS (all models)
  • Live life like there is no tomorrow, For F#$K sake
Re: Heavy Duty Tubes - Worth it??
« Reply #20 on: December 20, 2020, 07:00:30 am »

@Grumpleton

I like your setup, seems thats way to go. That slime - what do you use??

the product is called Tyre slime and you can get it from most tyre shops or bicycle shops. same product just in different size bottles.
Bikes : 2013 KTM 1190 Adventure R , 2018 KTM 690 Enduro R , BigBoy Revival 150 for the dorp.

Sun, Wind and Sail and for those colder days, My Bike.
Live for today, because yesterday has gone and tomorrow may never come.

Offline chopperpilot

• Afrikaans...Dis my taal! Engels...Dit verstaan ek ook!
  • Grey hound
  • Bike: KTM 990 Adventure
  • "Jack of all Trades... Master of Some."
« Reply #21 on: December 20, 2020, 07:30:47 am »
R 700 is te duur.

Shop rond.

Dit is die moeite werd.

Beslis meer puncture bestand as ń dun binneband.

Die swaardiens binneband blyk ook rondom ń doring te seŽl.

Wanneer ek nuwe bande laat opsit, word ek meestal ingelig dat daar dorings in die binneband was.

Ander vreemde voorwerpe gaan seker die binneband meer en makliker as ń doring beskadig.

As jy iets soos slime insit, kan jy nie die tube patch nie, maar jy kan ń spaar dun 21 duim binneband saamry. Baie manne ry so.

Tubeliss conversions, soos speek nipples met Sikaflex seŽl is gevaarlik, omrede die band wanneer dit pap word, na die middel van die rim beweeg en hantering gevaarlik raak.

ń Tubeliss rim, het ń lip om die band in posisie te hou.

Met goeie bande en dik tubes, het ek nog nooit ń papwiel gehad, wat moes reg gemaak word nie. Net stadige lekke.

Ek behoort myself te kan help, maar is nie bedrewe met band regmaak nie.

Ry saam met iemand wat kan, en betaal met ń koue bier of twee!

Dik binnebande help snake bites te voorkom.

Sent from my FIG-LX1 using Tapatalk

Kan nie regtig dink dat ek sukkel om tubes met slime te patch nie, n ou maak maar net met n solvent skoon en dan grof met n mes of stukkie skuurpapier.  Meer tricky is n butyl tube, hy vulcanise nie, jy moet n rubber gom gebruik.  Vroeer die week 7 gaatjies gepatch.  Slime was orals.
Dankie vir die advies.

Current Bikes : KTM 990 R, KTM 500 XCW

End of an Era : Suzuki DR 650 SE, Husqvarna 610 TE

Offline LouisXander

• Lesotho (K)night rider.
  • Bachelor Dog
  • Bike: BMW R1150GS Adventure
  • Member of the Secret Sazook Society...
« Reply #22 on: December 20, 2020, 07:52:20 am »
My ondervinding is ook Dat n heavy duty nie regtig Hou van om gepatch the word nie.

Enigiemand anders dit AL ondervind?
Don't dress for the ride,........dress for the fall!

Offline Greeny

« Reply #23 on: December 20, 2020, 08:26:36 am »
Cytech converted the rims on my 2006 Triumph Scrambler to tubeless a couple of weeks ago--also involved buying a new set of tubeless tyres. They told me that they do on average about six bikes a month, and have been for years with great success, apparently.  Anyone hear differently?  I had been considering it, then last month I got a puncture in the rear wheel. What a ball ache, but luckily a buddy was close by with a trailer.  Now transpose that scenario to somewhere far from friends and family and, for me anyway, not something I want to experience. Just getting the wheel on and off the Triumph on my own was difficult, in fact I couldn't get it back on without help. Hopefully I won't get another puncture but I do feel a bit better knowing that a plug should do the trick.

Offline PiknWyn

« Reply #24 on: December 20, 2020, 08:29:41 am »
.

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

Offline Splash

« Reply #25 on: December 20, 2020, 09:56:05 am »
Feel more comfortable with heavy tubes. Something to do to minimise hassle. If it makes a real difference, theoretically a nail cares not.
I agree that at low pressures it most probably helps. I always carry a small hand pump and if the terrain allows I drop my tyre pressures with less risk to the tube. Just got to remember that once one is going to ride at high speeds to pump them back up. Not unusual for me to do that almost every ride. This is with a 500 though. My 350 has mousses, not going to even try tubes.
Have bike, will ride.

Offline Tampan

« Reply #26 on: December 20, 2020, 11:09:36 am »
I have HD tubes in both my 990ís tyres. Never had any issues and definitely way less punctures than with normal tubes.
Also never had issues at speeds of up to 170 km/h.
That said, I had both my tyres balanced and I think this is quite crucial with HD tubes, if youíre planning on doing higher speeds.

I carry normal tubes for spares, together with all the tools needed. Everything fits easily into an Enduristan tail pack, fastened on the luggage rack. I tried using CO2 bombs and a small bicycle pump once, after repairing a rear puncture - only once. The CO2 bombs couldnít get the rear tyre up to pressure and I was left with the bicycle pump. Got the tyre hard enough but couldnít get the bead seated.
That day cured me and I bought a Desert Fox compressor. Built it in under the seat, wired it to a toggle switch and never looked back.
There are even smaller compressors available - small enough to carry in your back pack.

Offline dirtWarp

• Race Dog
  • I crash like a champ!
« Reply #27 on: December 20, 2020, 11:09:50 am »
What @Cracker said.

- UHD + slyme weighs a LOT
- XTZ already has poor suspension, adding more rotational mass won't help.
- Removing UHD from a tire is more difficult.
- Patching UHD is sketchy
- High initial price with low chance of reuse after 1st puncture

Rather:
Become proficient at changing tubes. Do all wheel/tube related tasks yourself, especially when you are home (don't have the local shop fit new tires for you etc)

I found that doing this, had me less concerned about suffering a puncture. When buddies had a bad day, I could gladly assist them.

The following users thanked this post: Oubones

Online ianb

• Race Dog
  • Bike: Husqvarna (all models)
  • Husqvarna 701. KTM 790R
    • BLOMEYERS
« Reply #28 on: December 20, 2020, 12:45:58 pm »
You get Standard tunes 1.2mm thick, then HD tunes 2mm or 2.5mm then you get Extra HD tunes 4mm thick. I prefer the Standard or next up HD. Definitely not extra HD.  IMO. The rotational mas really messes up the handling with the very heavy tubes.

The following users thanked this post: petri oosthuizen

Offline Hinksding

• is beslaan met ligte hoefysters
  • Race Dog
  • Bike: Honda XR125L
  • Die aai van Loeriesbaai
« Reply #29 on: December 20, 2020, 02:16:04 pm »
R 700 is te duur.

Shop rond.

Dit is die moeite werd.

Wanneer ek nuwe bande laat opsit, word ek meestal ingelig dat daar dorings in die binneband was.

Ander vreemde voorwerpe gaan seker die binneband meer en makliker as ń doring beskadig.

As jy iets soos slime insit, kan jy nie die tube patch nie, maar jy kan ń spaar dun 21 duim binneband saamry. Baie manne ry so.

Tubeliss conversions, soos speek nipples met Sikaflex seŽl is gevaarlik, omrede die band wanneer dit pap word, na die middel van die rim beweeg en hantering gevaarlik raak.

Met goeie bande en dik tubes, het ek nog nooit ń papwiel gehad, wat moes reg gemaak word nie. Net stadige lekke.

Kan nie regtig dink dat ek sukkel om tubes met slime te patch nie, n ou maak maar net met n solvent skoon en dan grof met n mes of stukkie skuurpapier.  Meer tricky is n butyl tube, hy vulcanise nie, jy moet n rubber gom gebruik.  Vroeer die week 7 gaatjies gepatch.  Slime was orals.

Snaaks hoe ondervindings verskil. Ek sit geen slime in tubes nie. Ek al verskeie tubes weggegooi agv patches wat lostrek, op my eie bike, sowel as plaasbikes.

Ek wil ook nie n thread hijack nie, maar ek hoor niemand iets sÍ van BEADBREAKERS nie?
Eet vleis! 'n 1 000 000 jakkalse kan nie verkeerd wees nie.

Offline Bill the Bong

• Coffee Monster
  • Race Dog
  • Bike: Cagiva Elefant 900
« Reply #30 on: December 20, 2020, 07:21:22 pm »
R 700 is te duur.

Shop rond.

Dit is die moeite werd.

Snaaks hoe ondervindings verskil. Ek sit geen slime in tubes nie. Ek al verskeie tubes weggegooi agv patches wat lostrek, op my eie bike, sowel as plaasbikes.

Ek wil ook nie n thread hijack nie, maar ek hoor niemand iets sÍ van BEADBREAKERS nie?

As dit n butyl tube is, dan werk vulcanizing fluid (solution) nie.  Dit moet geplak word.  Rema se blou buisie byvoorbeeld.

Offline Grumpleton

• Race Dog
  • Live life like there is no tomorrow, For F#$K sake
« Reply #31 on: December 20, 2020, 07:21:37 pm »
R 700 is te duur.

Shop rond.

Dit is die moeite werd.

side stand makes a great bead breaker , you just need to make sure you have a buddy with out a puncture with you.
Bikes : 2013 KTM 1190 Adventure R , 2018 KTM 690 Enduro R , BigBoy Revival 150 for the dorp.

Sun, Wind and Sail and for those colder days, My Bike.
Live for today, because yesterday has gone and tomorrow may never come.

Offline Herklaas

• Race Dog
  • Bike: Triumph (all models)
  • Do it, you only live twice.
« Reply #32 on: December 20, 2020, 07:45:58 pm »
Ja, dis die moeite werd

Enige ander beter opsies, soos "moose"?? of daai " Fugit " goed of so iets?

Dis vir 'n Tenere 600, gaan maar hoofsaaklik grondpad en trails ry, teerpad so 90/100 km/h.

Dan......'n curve ball: Kan mens daai rims modify dat hulle tubeless tyres vat of nie rerig nie??

Moet se, het vir my een laaitie HD tubes in sy YZ 250 gesit so jaar terug en nog nie puncture gekry nie

DANKIE

Koop Heidenues , daai bande gee nie probleme nie, sorg net dat jy goeie tubes gebruik.
Yamaha 50, Yamaha 400, 2 x Yamaha DR 350 LC, Honda CBX 550 F2, Honda TransAlp 650, Triumph Tiger 800 Xc,
Now 2015 Triumph Tiger 800 Xcx.and.. my favorite... 1996 Yamaha Tenere 660 5 valve single.And, the latest 1989 Yamaha Super Tenere 750.

Offline CycleC

« Reply #33 on: December 21, 2020, 11:03:10 am »
A quality Michelin 4mm HD tube should not cost more than R450 to R 500. HD tubes are good, just don't to crazy high speed. Keep the tyres inflated to the correct spec and you will be good- YES it is worth it

Offline cracklin

• Forum Vendor
  • Race Dog
« Reply #34 on: December 21, 2020, 01:13:33 pm »
With regards Heavy duty tubes one needs to make a distinction between pure natural rubber tubes and Butyl rubber tubes (synthetic rubber).

To save costs some tube manufactures make their tubes from synthetic rubber (a copolymer of isobutylene with isoprene) also known as Butyl rubber .

This creates problems when patching such tubes i.e normal patch solution does not adhere very well to synthetic rubber and such a patching bond inverably fails.

Ideally one should opt for pure rubber tubes.

German made Heidenau tubes are pure rubber and vary between R380 -R430 per tube Vat inclusive, depending on size

https://bikegear.co.za/product-category/browse-by-accessories/touring-accessories/heavy-duty-tyre-tubes/

Offline petri oosthuizen

« Reply #35 on: December 22, 2020, 08:12:43 am »
Thanks sover.

Daai mousses........maak hulle nie die steering "swaar" nie, en sal hulle nie moeilikheid maak op teerpad nie (warm word ens ens)........??

@Grumpleton

I like your setup, seems thats way to go. That slime - what do you use??

Ek sal dan seker maar spare tubes saamry ook, maar phok.......dan nog tyre levers, spanners, rim savers, en jy moet die ding nog dan pomp ook, so dis ekstra pompie of gas botteltjies en alles. Waar gaan EK sit met al daai gadgets wat saamry.........??
Petri, jy is op die punt om in die spiraal ingesuig te word. "Gesoek, tasse en tenksak vir 'n 500 Yammie......"  ::)  :biggrin:

Klaar gekry.......sulke MOERSE goed. As daai nie 'n subframe buig nie weet ek nie. Aluminium bokse, ek sal hulle obviously net so bietjie minimise........ >:D

XT 600 Tenere

Offline Spectaitor

« Reply #36 on: December 22, 2020, 09:01:23 am »
I bought an 18" HD tube, was promised it would fit in my 17" and it didn't, so if anyone wants it for 3 clip....
So much to do, so little time. Better get going then!

Offline m0lt3n

• Ervare noob
  • Grey hound
« Reply #37 on: December 22, 2020, 09:09:31 am »
I bought an 18" HD tube, was promised it would fit in my 17" and it didn't, so if anyone wants it for 3 clip....

if Petri doesnt take it I would like to please?

The heavy duty tubes with slime solution have also been working very well for me
Dooie visse gaan saam met die stroom...

Offline petri oosthuizen

« Reply #38 on: December 22, 2020, 09:22:37 am »

if Petri doesnt take it I would like to please?

The heavy duty tubes with slime solution have also been working very well for me

Spec - its yours if you want it, you called first!! :thumleft: :thumleft:
XT 600 Tenere

Offline Spectaitor

« Reply #39 on: December 22, 2020, 10:07:42 am »
I possibly have a 21" too, need to check if I put it in or not.
@m0lt3n or @petri oosthuizen (whoever wants it) send me a number to contact you and I'll send some photies on whatsapp.
So much to do, so little time. Better get going then!