Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: My Port Elizabeth and Roundabouts (19/5/13)  (Read 10543 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Gérrard

• AKA 'jupiter' maar noem my Gerard.
  • Global Moderator
  • Castrated Dog
  • Bike: BMW R1200GS Adventure
  • HKGK !!!
Re: My Port Elizabeth and Roundabouts (8/07/2012)
« Reply #180 on: July 09, 2012, 02:00:49 pm »
Fark! Only saw this thread now. man I am PROPER homesick for the Baai now!!  :'(

Thanks for all the memories!

:thumleft: I do special requests if there's a particular spot that pulls your hartsnaar  :biggrin:
Summies Lifesaving clubhouse and Pollock Beach. PLEAASEEE!

Dankie!

Maak so. Daai ouens het my amper laat versuip toe ek 'n youngster was.  :eek7:
...dis nooit te laat om n happy childhood te he nie !

Build a sidecar they said. It will be fun they said. Ja-nee !

Geotraveller

• Guest
« Reply #181 on: July 09, 2012, 03:29:03 pm »
Fark! Only saw this thread now. man I am PROPER homesick for the Baai now!!  :'(

:thumleft: I do special requests if there's a particular spot that pulls your hartsnaar  :biggrin:
Summies Lifesaving clubhouse and Pollock Beach. PLEAASEEE!

Dankie!

Maak so. Daai ouens het my amper laat versuip toe ek 'n youngster was.  :eek7:

Wasssie ekke nie belowe!

Offline XT JOE

« Reply #182 on: July 09, 2012, 04:27:47 pm »

and for my second or third personal request  :spitcoffee: ....... :thumleft:kom aan waar is Despatch en nog Uitenage, ek weet dit is nie Baai nie maar soort van n suburb
When life gets to hard to stand. kneel

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #183 on: July 09, 2012, 05:10:35 pm »

and for my second or third personal request  :spitcoffee: ....... :thumleft:kom aan waar is Despatch en nog Uitenage, ek weet dit is nie Baai nie maar soort van n suburb

Sorry, het al belowe, maar moet nog daarby uitkom. Sal plan maak een van die dae, want wil graag weer by die Volksie museum uitkom  :thumleft:

Offline Flatout

• Senior Member
  • Bike: Honda TransAlp XL700V
Re: My Port Elizabeth and Roundabouts (25/4/2012)
« Reply #184 on: July 09, 2012, 05:25:03 pm »
PE's rocky Wild Side, on the South of the pininsula, has quite a few scenic bays, one of them being Sardinia. I've not been there for a while and what a surprise awaited me.

The dune has finally won the battle, after being kept in check for many years with wind breaks. I suppose the maintenance fund has been allocated somewhere else.  :eek7: 

In die 70's het ons altyd flat out in die pad af gejaag en dan sonder om te rem met ons padfietse bo-oor die duin gejaag. Die pad het 'n 90 grade draai gemaak waar ons dan net reguit aan gery het. Dit het nogal guts gevat om met daai ou fietse so iets te doen. Ons kon ook na willekeur teen die strande afry. Het in standerd agt omtrent ver daar ingery om my eerste Lexington skelm te gaan puff waar niemand my kon sien nie.
« Last Edit: July 09, 2012, 05:30:16 pm by Flatout »

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #185 on: July 11, 2012, 10:56:24 am »
                                                                                       DESPATCH

Hierdie is my 'Hometown' waar ek groot geword het. So paar pics op versoek van XT JOE Toe ek gister daar deurgery het.

Die glaskerk van Eendrag gemeente. Ek dink hierdie is die dorp met die meeste NG kerke per vierkante kilometer in die land. Toe ons hier groot geword het, het die dominees ge-rule. Jy mag bv nie gedans het op die dorp nie.  :eek7:  :imaposer:

DIE HOëR SKOOL... dis reg, soos 'The Grey' in Bloem. Jy sę nie "Die Hoërskool Despatch" nie. Danie Gerber het hier skool gegaan, so verdere verduidelikings is oorbodig  :imaposer:

Laer Skool Susanna Fourie

Die winkel waar ek my Cavallas gekoop het

NG Kerk Bothasrus... Die Moeder Gemeente. Hierdie dominees het die reëls gemaak  :deal:

Hoofstraat, oftewel Bothastraat. Ek weet tot vandag nie wie hy was nie.

Die brug wat jou oor die spoor Onderdorp toe vat. Ons het in die Bo-dorp gebly. In Matriek wil ek toe daar by 'n girl kuier. Haar broers het my vriendelik, dog ferm vertel ek moet fokof !   :imaposer:

Die stasie. Ons het dikwels trein gery. In die oggend ry jy met jou bicycle af stasie toe en los hom in die wagkamer. As jy die middag terugkom staan hy nog daar. Ek mis daai dae.

Die Hotel. Vir ons Bo-dorpers was dit 'n plek gehul in misterie waar die 'vreeslikste' goed gebeur het.

In die sewentig en tagtiger jare was Despatch 'n great plek vir 'n kind om groot te word. Ons is net moer naive die wereld ingestuur om maar self op die harde manier te leer wat daar buite aangaan.

Geotraveller

• Guest
« Reply #186 on: July 11, 2012, 11:01:36 am »
Jou blixem.

Baie dankie

Offline XT JOE

Re: My Port Elizabeth and Roundabouts (10/07/2012 - Despatch)
« Reply #187 on: July 11, 2012, 01:36:36 pm »
 :thumleft: dankie, waardeur regtig. Daai kerk was so paar honderd meter van waar ons gebly het en dit was my laerskool so paar jaar terug, n hele paar ok. Wanneer jy weer gaan laat weet ek het nog n stop of twee :lol8:

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #188 on: July 11, 2012, 02:02:41 pm »
:thumleft: dankie, waardeur regtig. Daai kerk was so paar honderd meter van waar ons gebly het en dit was my laerskool so paar jaar terug, n hele paar ok. Wanneer jy weer gaan laat weet ek het nog n stop of twee :lol8:

Gee die lys. Ek is Saterdag weer bachelor, en as die weer hou kan ek 'n draai gaan maak.

Offline Flatout

• Senior Member
« Reply #189 on: July 11, 2012, 02:15:09 pm »
My pa was destyds by die provinsiale administrasie se werke departement wat skole onderhou het. Hy moes eendag in die bresse tree vir een van sy kollegas, nadat die se vrou 'n boodskap onderskep het, dat hy dringend vir Susanna Fourie moes bel.   ;D
« Last Edit: July 11, 2012, 02:17:22 pm by Flatout »

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #190 on: July 12, 2012, 03:06:41 pm »
Its one of those glorious PE winter days( despite some seriaaas weather predicted for the weekend), and at Geotraveller's request, I head down to Pollock Beach during lunch time for some pics.

Bird Rock

This is where Something Good Roadhouse used to be. Great joint when we were students, that sold the most humungus best hamburgers you could get anywhere.

From the parking lot towards Bird Rock and the harbour

I think, in anticipation of the coming storm, we have these beautiful clouds. Maybe the clever people can tell us more.

From the same point, a long shot of Pollock beech. Best surf in PE

The old Road House

Looking towards the harbour again. Behind those rocks is a ridge beneath the water where the fisher men got hung up on their lines. On weekends we dived for sinkers and sold it for pocket money  :ricky:

It was tough, but a great day out. Before we had our fifties, it was up early in the morning, catch the train from Despatch to PE station, walk the 10km or so to Pollock with all your gear, dive, get fish and braai on the beech, collect a couple of kilograms of sinkers, lugg it all the way back to the station and go sell it at the scrapyard in Despatch. LIFE WAS GREAT.  :biggrin:

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #191 on: July 12, 2012, 03:34:16 pm »
This was when I was 11/12 years old. On a good day I would nett about R5.00. It was a fortune. A packet of 10 Cavallas cost about 11c if I remember  :imaposer:

Summerstrand Surf Lifesaving Club

Some more shots of Pollock beach. Just for the pretty with the clouds

Two panarama shots. Battled a bit with the stitching and could only see the flaws once I had loaded to the computer

Next we are going to take a ride through Forest Hill, (one of the lesser todo suburbs of PE), for two reasons, which I will tell you when we get there.

Offline Flatout

• Senior Member
Re: My Port Elizabeth and Roundabouts (12/07/2012 )
« Reply #192 on: July 12, 2012, 04:58:30 pm »
Jy laat my met heimwee terug dink aan lekker tye Jupiter. Daai parkeerplekke om die Roadhouse is waar die studente met hulle meisies gestop het. Niemand was ooit sigbaar nie want hulle het "Duikbote" gekyk.   :3some:

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #193 on: July 12, 2012, 05:00:31 pm »
Jy laat my met heimwee terug dink aan lekker tye Jupiter. Daai parkeerplekke om die Roadhouse is waar die studente met hulle meisies gestop het. Niemand was ooit sigbaar nie want hulle het "Duikbote" gekyk.   :3some:

Praat nie van die vensters wat opgestoom was nie  :eek7:   :imaposer:

Offline XT JOE

« Reply #194 on: July 12, 2012, 05:06:05 pm »
 :sip: nice man, dit is so koud ja en dit is oppad na julle toe. ek soek hier in my kop rond vir n DRIVIN daar (die groot plat skerm met die hobbel parkering daai een) maar kan nie een daar plaas nie

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #195 on: July 12, 2012, 05:16:58 pm »
:sip: nice man, dit is so koud ja en dit is oppad na julle toe. ek soek hier in my kop rond vir n DRIVIN daar (die groot plat skerm met die hobbel parkering daai een) maar kan nie een daar plaas nie

Daar was drie : Walmer, op Victoria Drive, wat nou oorgroei is met die lokasie; Kaapweg, waar Makro vandag is en laastens Groenbossies, buite die dorp. Het nou die dag gery en gedink daar sal nog iets wees om af te neem, maar tyd het hom ook totaal laat verdwyn. Het nou die dag op Despatch gesien die skermstruktuur staan nog, maar die res is weg.

Goeie tye gewees, en uit ons kinderdae, die enigste opvoeding wat ek spyt is my kinders mis.

Geotraveller

• Guest
« Reply #196 on: July 12, 2012, 05:41:19 pm »
Dankie Jup, wardeer daai fotos van Pollock en Bird Rock, ure net daar agter by Millars gesurf.

Daai wolke is Cirrus wolke, voor perde van n koue front

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #197 on: July 12, 2012, 05:52:38 pm »
Dankie Jup, wardeer daai fotos van Pollock en Bird Rock, ure net daar agter by Millars gesurf.

Daai wolke is Cirrus wolke, voor perde van n koue front

Dis klaar blerrie koud hier. Wat het jy daai tyd in die baai gedoen ?

Geotraveller

• Guest
« Reply #198 on: July 12, 2012, 05:56:13 pm »
Ek het by UPE gesui....bedoel studeer en my Pa het vir veearteseny gewerk.

ook my ouers het daar afgetree en was in PE tot April 2010, toe ons hulle moes skuif na n Ouetehuis toe. Ek het gereeld daar gekuier by hulle as ek uit die bos uit gekom het.

Offline Gérrard

• Global Moderator
  • Castrated Dog
  • HKGK !!!
« Reply #199 on: July 12, 2012, 07:30:30 pm »
The clever people predict that we are going to have heavy rains and flooding this weekend, possibly like '68. There is apparently a weather system sitting over us similar to the one that brought the '68 floods  :eek7:

Forest Hill was at the time one of the hardest hit areas, with a lot of rain falling in the vicinity of the airport, which is adjacent to it. Now you may ask why I find it interesting to tell you this ?

I spent my very happy, and carefree early childhood growing up in Forest Hill. I was eight years old at the time of the floods, and when I woke up that Sunday morning, there was just water. The events of the rest of that day, and what followed, left an indelible impression and with the coming prediction, I thought I would tell you about it.  :biggrin:

Some orientation is required, so please bear with me. I also have some old newspaper clippings from the time which I hope to scan and show you to make the story complete.

I'm standing at the top of LaRoche Drive, with FH in the distance, on that curve. To my left is Boet Erasmus stadium.

Here I am now at the opposite end, in FH, taking the pic towards Boet Erasmus. To the right on the pic, next to the houses, runs the 'Mighty' Shark river, which continues on and through the centre of the stadium and eventually down Happy Vally to run into the sea at Humewood Beach. At the time no-one was aware what this river was capable of, or where it even went. It was just this little stream where we kids played.

Now I turn around and we see Protea Avenue crossing the main street and continuing on to FH Drive into EP Command grounds. On the other(very far) side of that, is the airport, the catchment area of the Shark River. The road you see is the bed of the river  :eek7: Of course, we did not know it before that day. The houses to the left were flooded to roof height on that day when the river came down.

I move a little further up the road. The red Ford Ranger is just around the corner, where I stood with the two previous pics. To the right you see the earstwhile Village Green, where many an epic rugby and cricket match was played. The house on the Green was not there at the time.

I swing the camera to the right a bit and you see number 21 and 23 Protea ave. We lived in number 21  :biggrin: The road continues up, turns left and joins the main road again. The river water came up to the foundations of house number 23.

It was an astoniushing experience for an 8 year old to see peolple being rescued off roof tops and cars being washed away by the flood waters. I don't recall anyone drowning that day, but great acts of heroism of men risking their lives, my father being one of them, repeatedly swimming accross the river(our side was the high ground) with ropes that had been rigged earlier, before the river height peaked.

We move to the main road. In the four-way cross you you see in front of you, Protea Ave runs to the right, loops back and joins the main road again at the top, while FH Drive runs to the left towrds EP Command. The river flowed to about middle of window height of the house opposite the crossing. Cars were washed away. Its almost incomprehensible how strong this river flowed and you will be astounded later when I show you the damage this apparently insignificant little stream caused, if I can get those old newspaper foto's scanned.

Still looking down the main road, but now from the opposite direction. You can see where Protea Ave re-joins from the left. Tge river crossed the road there where it bottoms out.

Thats the story for now and probably one of the most significant events of my childhood. We'll wait with baited breath to see what the weekend brings. I also need to show you what the mighty Baakens can get up to.