Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: I have a dream ..............  (Read 14851 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
  • Bike: Honda CRF-1000L Africa Twin
Re: I have a dream ..............
« Reply #100 on: February 07, 2017, 04:31:35 pm »
Quick update:

Two things I realised on the weekend session:

- I went on the cheap with the indicators and realise they won't even last from now until scrutineering.  I will either have to upgrade the flush mount indicators or replace with LED ones that I have.  They however protrude and not sure how they will hold up to a fall. 

- I realised my handlebars are bent and need replacement.  This will give me the option of going a little bit higher on the height and I have the option of Renthal KTM high bars or Torc1 RC or RV.  Seems like the Renthals are out of stock at the moment.

Any advice, like always, appreciated.
« Last Edit: February 07, 2017, 05:20:02 pm by ktmkobus »
"If you have men who will only come if they know there is a good road, I don't want them.  I want men who will come if there is no road at all."

-David Livingstone-

Offline Weedkiller - Adie

« Reply #101 on: February 07, 2017, 04:47:29 pm »
Nee man, daai Chineeze shite is 100%.  Is jy bang hulle val af?

Vul hulle met twee part eopxi - die deurskynende soort wat binne 5 minute hard is. (Lyk soos twee spuitnallde aanmekaar.)  Dan draai jy 'n selftapper van agter af in.  Maak net seker jy mis die draadjie.

Adie
Laat ons Stof maak.

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #102 on: February 07, 2017, 04:49:42 pm »
Nee man, daai Chineeze shite is 100%.  Is jy bang hulle val af?

Vul hulle met twee part eopxi - die deurskynende soort wat binne 5 minute hard is. (Lyk soos twee spuitnallde aanmekaar.)  Dan draai jy 'n selftapper van agter af in.  Maak net seker jy mis die draadjie.

Adie

Ek sal dit probeer Oom Adie, die een het klaar afgeval, maar darem nie weg nie.
"If you have men who will only come if they know there is a good road, I don't want them.  I want men who will come if there is no road at all."

-David Livingstone-

Offline Weedkiller - Adie

« Reply #103 on: February 07, 2017, 05:14:13 pm »

Ek sal dit probeer Oom Adie, die een het klaar afgeval, maar darem nie weg nie.

Ooohhh, as jy iets met double sided tape moet vassit moet jy die SWARTE kry.  Ek haal partykeer die 'sjineeze' een af en plak die swarte op  maar daar is nie veel (enige) gomme wat aan H/LDPE klou.

Adie
Laat ons Stof maak.

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #104 on: February 09, 2017, 06:59:29 pm »
  Here goes the handlebars swop tonight.

Will post the after photos soon.

Sent from my iPhone using Tapatalk

-David Livingstone-

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #105 on: February 09, 2017, 07:33:54 pm »
And immediately I run into challenges!

Advice once again please guys.

The height of the replacement bars are the same as the ones on there.  No problem since I have 1 1/8 risers.

Well, so I thought.  The standard Tusk risers doesn't match the holes of the KTM.

Am I right in assuming this will be a KTM riser that I must get?

The alternative that I have is take the Pastrana FMX bars off the 990 and put them on the 450.  It has a much higher rise naturally and I can fit the new bars + Tusk risers on the 990.

Wat se julle manne?

-David Livingstone-

Offline Bill the Bong

• Coffee Monster
  • Race Dog
  • Bike: Cagiva Elefant 900
« Reply #106 on: February 09, 2017, 08:01:05 pm »
Ek gaan se dat jou bars al klaar te hoog is met n sub mount. 

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #107 on: February 09, 2017, 08:05:49 pm »
Ek gaan se dat jou bars al klaar te hoog is met n sub mount.

Hoekom se jy so Bill?  Hulle clear net net die damper. 

Of bedoel jy enige verdere rise moet in die handlebars wees en nie die clamps nie?
« Last Edit: February 09, 2017, 08:09:42 pm by ktmkobus »

-David Livingstone-

Offline Bill the Bong

• Coffee Monster
  • Race Dog
« Reply #108 on: February 09, 2017, 08:32:01 pm »
As jy n sub-mount het, is die bars al klaar gelig.  Jy wil beslis nie regop staan in diep sand nie, jy wil jou gat net lig, bene is gebuig en kop oor die bars.  Dit sal jou bo-lyf teen n hoek van so 30 grade met die grond sit.

Die meerkat houding vir dual sports is nie dieselfde houding as wat jy nodig het vir plastics en rally bikes nie.  Om te meerkat het jy risers nodig.

***Ek vra onmiddellik om verskoning as ek die indruk skep dat ek dink jy weet nie hoe om te ry of hoe om n fiets op te stel nie, dis duidelik dat jy weet wat jy doen.  Dis net effens teen-intuitief as mens van dual sports af kom. Ek was daar ***
« Last Edit: February 09, 2017, 08:36:33 pm by Bill the Bong »

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #109 on: February 09, 2017, 08:50:58 pm »
As jy n sub-mount het, is die bars al klaar gelig.  Jy wil beslis nie regop staan in diep sand nie, jy wil jou gat net lig, bene is gebuig en kop oor die bars.  Dit sal jou bo-lyf teen n hoek van so 30 grade met die grond sit.

Die meerkat houding vir dual sports is nie dieselfde houding as wat jy nodig het vir plastics en rally bikes nie.  Om te meerkat het jy risers nodig.

***Ek vra onmiddellik om verskoning as ek die indruk skep dat ek dink jy weet nie hoe om te ry of hoe om n fiets op te stel nie, dis duidelik dat jy weet wat jy doen.  Dis net effens teen-intuitief as mens van dual sports af kom. Ek was daar ***

Geen verskoning nodig Bill, ek waardeer alle raad wat ek kan kry.  :thumleft:

Dit maak dit dan sommer maklik ook, geen risers nodig nie, ruil net die bars.

Dis 12 jaar sedert die laaste enduro so jy is 100% reg as jy se die dual sport ding is maar bietjie ingewortel.  :thumleft:

-David Livingstone-

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #110 on: February 09, 2017, 08:55:46 pm »
En as ek nou op fotos van 12 jaar terug kyk - standaard KDX en nie 'n bar raiser van 'n dag oud nie.  Lyk my ek wil nou te fancy raak!

-David Livingstone-

Offline Bill the Bong

• Coffee Monster
  • Race Dog
« Reply #111 on: February 09, 2017, 09:07:43 pm »
Nice.  As daar nou een ding is wat die 990/1190 KTM en 1200 BMW manne klaarmaak in dik sand, dan is dit risers.  Dit maak dat daai fiets sy gat so 2 of 3 keer skud en hulle dan deur die lug laat trek.  Ek weet dis n integrale bestandeel vir die aftermarket industrie se voortbestaan, maar ai...  Dis maar rof op die versekering industrie

Offline Bill the Bong

• Coffee Monster
  • Race Dog
« Reply #112 on: February 09, 2017, 09:09:25 pm »
En nice KDX.  Ek was n Yam IT man myself, maar ek is besig om n top end te doen van n 2006 KDX vir n vriend.  Soek net n barrel...

Offline BossPierreLombard

« Reply #113 on: February 09, 2017, 09:23:44 pm »
Go Kobus Go!!!

Hoop jou riding buddy kom gou reg.

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #114 on: February 10, 2017, 06:23:50 am »
Go Kobus Go!!!

Hoop jou riding buddy kom gou reg.

Dankie Pierre  :thumleft:

Ons hoor vandag of die dokter hom die 'all clear' gee om te kan deelneem.  :sip:

-David Livingstone-

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #115 on: February 10, 2017, 08:50:26 pm »
The good news of the day is that there's a real possibility that friend Jan can ride.  Providing the ligaments in the shoulder heals well and the physiotherapist is happy with the progress, its game on!

We'll shortly start with rebuilding his bike.

Finished the handlebars tonight and everything feels great.  Was nice to do everything over and position the levers and switches exactly like I want it for the first time. 

Thanks again for the advice Bill, it feels right without the raisers and the only thing I did was tilt the handlebars forward ever so slightly.

My next quest will be to set up the suspension, another thing I know squat about.

Started reading up a bit and will tackle it tomorrow.  During the research, I read the following, reinforcing all of Bill's advice.

"Handlebar height
One thing I notice often is how many bikes have handlebar raisers.  Using raisers move your weight upwards and backwards on the bike and this in turn affects the bikes center of gravity. 

Constructors design a bike with a specific center of gravity in mind and every mm that you move your weight upwards and backwards affects this.  In practice what happens is that it becomes more difficult to put pressure on the front wheel, especially in corners.  This can cause under steering or bad traction on the front wheel.  It also unweights the fork too much which leads to comfort and performance problems.

I am 6 foot 1" and stand 90% of the time when I ride (this is how you should ride!) and never use raisers.  If you look at any bike competing in the world champs you will hardly ever see raisers even on the tall riders' bikes.  In fact many top enduro riders even use lower handlebars to enable them to get as much pressure on the front wheel as possible for maximum traction to make up time in corners!

If you use raisers because your back hurts or standing feels uncomfortable, then I suggest you visit your physio more often, or train your legs so that you can bend your knees a little more!

If you buy a steering damper make sure it mounts above the handlebar and not below for this same reason."

« Last Edit: February 10, 2017, 09:01:28 pm by ktmkobus »

-David Livingstone-

Offline Bill the Bong

• Coffee Monster
  • Race Dog
« Reply #116 on: February 10, 2017, 09:16:17 pm »
Renthal has a KTM low bend that returns the right geometry if you already have a sub mount.

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #117 on: February 11, 2017, 06:00:54 pm »
Thanks Bill.  The replacement is actually something in between the KTM high and low bar, so a nice compromise.

Went spares shopping today.  The nice thing about buying a second hand rally built bike is that you usually get quite a few spares with it.  I'm lucky to have a brand new clutch lever, front and rear brake levers, gear lever etc.

So today I got a spare air filter, sprockets and chain.  Things I will in any event replace at some stage.

My biggest 'liewe bliksem' moment was when I asked for 2 plugs for a 2014 450 XC-W.  R400 each!  Needless to say, I only bought one, knowing that someone is going to comment here saying you could've just bought x plug, they're the same.  It is sometimes really expensive to be stupid.

I then started scratching in the garage for something that resembles a tool pouch to mount somewhere on the bike.  I found what must be a >10 year old sakkie and decided that it will do the job.  I'll also be riding with a tool belt but want to split the weight to not carry too much on me.

The suspension check revealed that everything was within the recommended settings, so, with my lack of experience, I won't fiddle any more.

Tomorrow is nav training again, so really looking forward to that.

-David Livingstone-

Offline Cracker

• Grey hound
  • Bike: KTM 950 Adventure S
  • Top Biscuit!
« Reply #118 on: February 11, 2017, 08:04:05 pm »
I stand to be corrected but I don't think you're allowed to carry tools on your body - a safety issue.
Don't let fear hold you back ..... take it with you!

Offline Kobus Myburgh

• Grey hound
« Reply #119 on: February 11, 2017, 08:08:28 pm »
I clarified the specially designed tool belts as per registration docs with Marie-Louise Cracker.  The belt as in the pic is allowed.

-David Livingstone-