Welcome, Guest. Please Login or Register

Author Topic: 2013 1200 GS LC: Broken Frame  (Read 9340 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Upgrade

• Member
  • **
  • Bike: BMW R1200GS
Re: 2013 1200 GS LC: Broken Frame
« Reply #40 on: April 04, 2014, 05:14:22 pm »
Jakkals, jy was dan juis die proefkonyn vir ons almal met die S10.  Jy kan juis nou weer die rol vervul met die lc, dan voel ek nie so alleen nie.  :pot: Ek sal reel vir jou fiets vir 'n special attack mode setting. :lol8:

Offline Jakkals

• Forum Whore
  • Bike: Yamaha Super Tenere
  • I never get lost, I only discover new roads
« Reply #41 on: April 04, 2014, 05:23:46 pm »
Jakkals, jy was dan juis die proefkonyn vir ons almal met die S10.  Jy kan juis nou weer die rol vervul met die lc, dan voel ek nie so alleen nie.  :pot: Ek sal reel vir jou fiets vir 'n special attack mode setting. :lol8:

O'nee, moet nie daai fout maak nie, ek het wel die eerste S10 in George gehad maar beslus nie die eerste in die land nie en het ook baie op gelees voor ek ge koop het, net soos met die LC,  :deal:

Nee los maar die reelings vir die switch, ek sien beslus nie 'n LC in die nabye toekoms nie,,,,,,,, hoe s hulle,"mens moet die kat eers mooi uit die boom uit kyk", en op die stadium kan ek nie anders om te s dat ek die LC nie vertrou nie,  imaposer: :imaposer: :imaposer:
« Last Edit: April 04, 2014, 05:24:41 pm by Jakkals »
Remember that hapiness is a way of travel - not a destination.

Offline Draadwerk

• Moderator
  • Forum Whore
  • Bike: BMW R1200GS Adventure
  • My job? Just something I do between rides....
« Reply #42 on: April 04, 2014, 06:14:08 pm »
Ek het vandag met my vrou gery vanaf Nelspruit na Maputo. Ons l nou hier op die 7de vloer van die Radison hotel en kyk oor die see. 😜

Man, die LC is champion. Tot my vrou, wie se eerste ver trippie die is, is impressed met die fiets en het dit baie geniet. Sy s ons kom volgende naweek weer, en weer met die fiets. Kan jy glo? Sukkel jare om haar op fiets te kry, en nou wil sy nie afklim nie. Dis alles oor dit 'n LC is s ek ...

Online fudgypup

• Member
  • **
    • Beyond Starbucks
« Reply #43 on: April 04, 2014, 07:32:47 pm »
It is definitely the same guy - his wall has a long thread from him about it - I can understand why BMW is holding back on replacing the frame under warranty, something the OP was not open about.

I'm not sure what I wasn't sufficiently open about?  Read my posts again.  I think I made it clear who this guy is, what he's claiming, how he rides and his role in supporting the brand.

The point his riding could have contributed to the problem is a valid one and one that I am not denying.  However, we've also seen cracks in the same area on other bikes not ridden by Jason and have now learned Touratech CZ has a reinforcing plate they're selling.

But please also re-read my post about not wanting to demonize either BMW or the rider here.  That's certainly how a lot of online discussions lead after a few pages but I think what we're all most interested in is if this is a common problem, if it is a design or rider issue, and what can be done to avoid seeing this happen to our own bikes.

These are the types of responses I've been getting so far here and elsewhere:

• File it at the NHTSA website
  • Go after the dealer using his state's lemon laws
  • Deal directly with BMW NA and bypass the dealer
  • Others should look for the part Touratech CZ is selling
  • More hearsay about the '14 frames being "fixed."
  • It's a rider issue
  • It's a design issue as other frames have cracked and failed

Cheers!

Online fudgypup

• Member
  • **
    • Beyond Starbucks
« Reply #44 on: April 04, 2014, 07:42:04 pm »
Het niemand iets beter om te doen as om BMW threads te troll nie?

As jy ervaring het met die probleem, deel asseblief.

As jy raad het vir die man, help hom.

As jy iewers gelees het van soortgelyke probleme, gee vir ons die koppeling dat ons ook kan leer.

Indien jy egter wil nonsens praat, gaan praat in Jou Ma. Daai afdeling is geskep daarvoor, die een is nie.

Ai tog, van waneer af is die GS threads geheimsinige threads  :patch:

Ek dink dit is 'n oop thread en dit is juis waarom enige iemand daar kan post en hulle mening gee, as daar 'n probleem is moet dit tog sekerlik op die lappe kom of moet dit weg gesteek word en stil stil verdwyn.

Seker maar 'n algemene probleem by brand vaste mense, mense wat nie brand vas is nie is oor die algemeen nie skaam om oor die swak punte op hulle brands te praat nie, as jy die reply's weer gaan lees sal jy sien dat daar genoem is dat dit 'n great bike is,,,,,,, maar dit beteken seker nie hy is foutloos nie,, of hoe ?

Jammer man, was glad nie op jou gemik nie. Het effe vies geraak toe ek 'n rot ruik :deal:

Ek ondersteun 100% dat die probleem in die onderwerp bespreek word en ons almal sodoende beter ingelig is. Stem ook dat die fietse nie foutloos is nie, vra my maar ek ry al my tweede LC. Mens gee egter nie boedel oor en verander van handelsmerk elke keer wat jy hoor van 'n probleem nie, of mis ek nou iets? Ek is ook nie 'n groot voorstaner van redeneer oor gerugte nie. As daar moeilikheid is, kom ons analiseer die probleem gebasseer op die beskikbare feite. Gerugte help nie die saak nie.

PS: Tussen my huis in Durbanville en die plaas het ek een BMW, een Honda, een Yamaha, twee Suzuki's, een Kawasaki en as ek my sin kry binnekort ook 'n KTM. In my eie minder beskeie opinie is ek glad nie so handelsmerk lojaal nie :joker:

Geen probleem,, :thumleft:

Ek haat dit net as mense weet daar is 'n fout of moontlike fout en hulle probeer dit weg steek om hulle brand keuse te beskerm,,, ek meen, die goed kos geld en dit is nou nie juis dat ons as Jan Publiek profit share op die brands se profits kry nie,

Wat wel tel is dat dit op die lappe moet kom en sodoende te keer dat probleme weg gesteek raak en onskuldige mense die spit moet af byt,

Ek is self nou weer in die mark om 'n nuwe fiets te koop en moet eerlik wees die 1200 LC het nice looks en ek hou van hom,, maar die enigste rede hoekom ek glad nie op die stadium na hom sal kyk nie is omdat daar maar net te veel dinge sovr met hom fout gegaan het soos , engine failier (Cam), frame wat breek ens,  So persoonlik dink ek ek sal 'n dwaas wees om nou een te koop en te hoop dit gebeur nie met my dalk iewers op 'n af gelee pad nie,

Dit is regtig 'n great bike, maar ek vertrou hom nie, nie voordat BMW al sy probleme uit gesorteer het nie, en ek val ook nie vir daai sales trick van die bike is onder waranty nie, waranty help my niks as ek op 'n af gelee plek in die Karoo, Nam of Mosambiek staan nie,

So verstaan my asb reg, ek probeer glad nie die bike af kraak nie maar mens kan nie anders as om te twyfel nie,

Ek weet nie of hierdie dieselfde fiets is wat in die thread genoem word nie, maar die een se nek het ook geknak,

No, that's another bike.  I've seen a few pictures like this out there.  I'll see if I can find any more

Offline Garfield

• Deleted Users
  • Senior Member
  • *
« Reply #45 on: April 04, 2014, 10:28:33 pm »
Die een is nie stukkend nie Jakkals, dit is die nuwe opsionele ESA Attack Mode setting...

Skuus ek weet ek moes nie, maar kon myself nie keer nie  :ricky:

:imaposer: :imaposer: :imaposer:

,,, kan mens 'n aftermarket bypass switch op sit vir die ESA Attack mode,,,,,,,,,,   :imaposer: :imaposer:

Other brands are ready to race, this one is ready to pounce...

Online AntVan

• Senior Member
  • I am the Zipslayer! Hear me zzzzzzzzp!
« Reply #46 on: April 05, 2014, 06:07:22 am »
He he he. Nice one.

How about starting a thread of 13 Wasserboksers that DO NOT have issues?
I don't always drop my bike, but when I do, I prefer to drop her in front of a crowd

Offline Jakkals

• Forum Whore
« Reply #47 on: April 05, 2014, 07:30:09 am »
He he he. Nice one.

Great, and then there will be alot of people riding LC's without knowing there might be a serious problem that might catch them with their pants on their knees,  :deal:

I realy dont think that a problem like this must be kept a secret and die a silent death like most of the BMW problems did amongst some of the BMW riders,

This problem can be fatal for a rider and pillion and people must be aware of it.
« Last Edit: April 05, 2014, 08:15:49 am by Jakkals »

Online AntVan

• Senior Member
« Reply #48 on: April 05, 2014, 12:10:09 pm »
He he he. Nice one.

Great, and then there will be alot of people riding LC's without knowing there might be a serious problem that might catch them with their pants on their knees,  :deal:

I realy dont think that a problem like this must be kept a secret and die a silent death like most of the BMW problems did amongst some of the BMW riders,

This problem can be fatal for a rider and pillion and people must be aware of it.

Agree. Get the issues on the table. Like this thread. The idea about the thread is a concept that we call "a joke"
I don't always drop my bike, but when I do, I prefer to drop her in front of a crowd

Online fudgypup

• Member
  • **
    • Beyond Starbucks
« Reply #49 on: April 05, 2014, 06:06:35 pm »
Turns out one of Jason's mates had his GS LC frame replaced with this "2013 1/2" frame, so I can see how that would add to his frustration.

What I mean by "2013 1/2" is some of the '14 GS's have the new frame but I think before November they were the same frame as the '13 model.  I think someone already mentioned that here.

All new bikes have issues.  The reason I got on this forum was to learn about the 1190 R, which has a few of its own.

The GS LC is still pretty cool though.

Offline Jakkals

• Forum Whore
« Reply #50 on: April 06, 2014, 08:48:43 am »
Great picture  :thumleft:

Offline Upgrade

• Member
  • **
« Reply #51 on: April 06, 2014, 07:31:39 pm »
My frame en camchain wil nog nie breek nie. Ek is seker maar net baie gelukkig. :3some:

Offline Jakkals

• Forum Whore
« Reply #52 on: April 07, 2014, 08:21:00 am »
My frame en camchain wil nog nie breek nie. Ek is seker maar net baie gelukkig. :3some:

Ek glo nie dit sal so groot probleem in SA wees nie,,,, soos ek verstaan kom die probleem glo net voor onder die LC's wat grondpad ry,,,,,,,,, :pot: :peepwall: :imaposer: :imaposer:

Offline lecap

« Reply #53 on: April 08, 2014, 08:35:37 am »
It is definitely the same guy - his wall has a long thread from him about it - I can understand why BMW is holding back on replacing the frame under warranty, something the OP was not open about.

I'm not sure what I wasn't sufficiently open about?  Read my posts again.  I think I made it clear who this guy is, what he's claiming, how he rides and his role in supporting the brand.

The point his riding could have contributed to the problem is a valid one and one that I am not denying.  However, we've also seen cracks in the same area on other bikes not ridden by Jason and have now learned Touratech CZ has a reinforcing plate they're selling.

But please also re-read my post about not wanting to demonize either BMW or the rider here.  That's certainly how a lot of online discussions lead after a few pages but I think what we're all most interested in is if this is a common problem, if it is a design or rider issue, and what can be done to avoid seeing this happen to our own bikes.

These are the types of responses I've been getting so far here and elsewhere:

• File it at the NHTSA website
  • Go after the dealer using his state's lemon laws
  • Deal directly with BMW NA and bypass the dealer
  • Others should look for the part Touratech CZ is selling
  • More hearsay about the '14 frames being "fixed."
  • It's a rider issue
  • It's a design issue as other frames have cracked and failed

Cheers!

If there are cracks on a number of bikes, someone offers a fix and BMW has reinforced later model frames I would say it looks a teeny wee bit like a design or manufacture issue. Even if only one in a hundred frames fail during their service life.

Just my totally unfounded and personal opinion :D

And no I don't own a LC and have not ridden one. Maybe I go and borrow Jrg's for a spin?
"If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur." (Red Adair)

Offline Lord Knormoer

• is nog 'n kinders :-)
  • Senior Member
  • Wassie ekkie!
« Reply #54 on: April 08, 2014, 09:07:44 am »
I have never seen evidence of these cracks nor spoken to someone who has.

If anyone else has, please point us to the dealer/owner, I would like to see where the frame cracks so I can monitor mine.

Online AntVan

• Senior Member
« Reply #55 on: April 08, 2014, 10:44:51 am »
Can someone point me to the Touratech thingamabob that is supposed to strengthen the frame? I've looked at the Touratech RSA online shop and can't find it.

Offline Lord Knormoer

• is nog 'n kinders :-)
  • Senior Member
  • Wassie ekkie!
« Reply #56 on: April 08, 2014, 11:09:06 am »
Can someone point me to the Touratech thingamabob that is supposed to strengthen the frame? I've looked at the Touratech RSA online shop and can't find it.

I doubt it will be on any parts catalogue, read carefully:

This guy says they've seen it already and Touratech CZ already has a part!  No part # yet because it's new but he describes as this: Touratech CZ offers an enforcement kit for roughly 100 Euro.. it is basically a longer axle with a second mounting point at the end of this stem! ... my personal impression is, that BMW used a poor material, or the manufacturing process is weak, so some bikes are fine, some others might break... However, I would recommend that Touratech part for any 1200Gs LC...it's not yet in the catalogue.. you need to contact Tom Kocan.

Online AntVan

• Senior Member
« Reply #57 on: April 08, 2014, 11:56:09 am »
Exactly, and that is why I am very interested to see this thing. To be totally honest, I've emailed Touratech and searched the web ... Seems like it is a real issue.

That is why I am riding the crap out of the bike, if it has to crack, rather while it is under warrantee n?

Offline Ratt

• Senior Member
  • Bike: NER-A-CAR
  • An experiment in Artificial Stupidity...
« Reply #58 on: April 08, 2014, 12:06:08 pm »
Exactly, and that is why I am very interested to see this thing. To be totally honest, I've emailed Touratech and searched the web ... Seems like it is a real issue.

That is why I am riding the crap out of the bike, if it has to crack, rather while it is under warrantee n?

Or you end up in the RIP board n
I'm not saying kill stupid people, I'm saying, remove the warning labels and let the problem sort itself out.

**072 596 1303 in Knysna if you have troubles**

Offline Slaaiblaar

« Reply #59 on: April 08, 2014, 12:12:00 pm »
Hijack
I just can not get comfortable with my LC on dirt, feel like the suspension is just not doing it, previous bike was 800GS with some mods on front suspension.
No problem on my LC although BMW is changing some stuff for me out of good faith.